لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

وزیر خارجه بریتانیا: کلیت سپاه و عوامل صدور پهپاد به روسیه را تحریم کرده‌ایم


وزیر خارجه بریتانیا از تحریم «کلیت» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین عوامل صدور پهپادهای ایرانی به روسیه در هدف قرار دادن غیرنظامیان اوکراینی به کار برده می‌شوند، خبر داده است.

جیمز کلورلی روز سه‌شنبه ۶ دی‌ماه در یکی از مجموعه ویدئوهای منتشر شده در صفحه توئیترش به مناسبت صد روزگی تصدی وزارت خارجه بریتانیا گفته است که کشورش «کلیت سپاه پاسداران را تحریم، و اشخاص و شرکت‌هایی را که برای روسیه پهپاد تأمین می‌کنند، به فهرست سیاه وارد کرده است».

او در پاسخ به سؤال «چه چیزی در رابطه با رژیم ایران انجام دادید»، یادآور شده به خاطر اقدامات داخلی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ما مجبور به اقدامات زیادی بوده‌ایم، «از جمله کار روی برجام و جلوگیری ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، تحریم گشت ارشاد و مقامات قضائی ایران که معترضان را تحت تعقیب قرار داده‌اند و تحریم کلیت سپاه و شرکت‌ها و افرادی که در ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای جنگ اوکراین دست داشته‌اند».

بریتانیا به همراه اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا تاکنون چندین دور تحریم علیه عوامل سرکوب خونین اعتراضات مردمی ایران طی چهار ماه گذشته و ارسال صدها پهپاد ایرانی به روسیه برای تهاجم به اوکراین اعمال کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا، ۲۶ آذرماه نیز گفته بود که کشورش از زمان آغاز اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی (ژینا) تاکنون بیش از ۴۰ تن از مقام‌های جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

جیمز کلورلی همان زمان اعلام کرد «سه ماه پیش، در چنین روزی، مهسا امینی بعد از بازداشت توسط سه (نیروی) «گشت ارشاد» ایران جان‌باخت. از آن زمان تاکنون، ما بیش از ۴۰ تن از مقام‌های (جمهوری اسلامی) ایران را تحریم‌ کرده‌ایم. در مجموع ما ۳۰۰ فرد و نهاد از جمله سپاه پاسداران را مورد تحریم قرار داده‌ایم».

پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی، دور تازه و بی‌سابقه‌ای از اعتراضات سراسری در ایران آغاز شد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ۳۰ آذرماه نیز گفت که دولت این کشور زمان بیشتری را صرف مقابله با فعالیت‌های خصمانه ایران خواهد کرد.

آقای سوناک به کمیته روابط خارجی مجلس عوام گفت که او «به طور فزاینده‌ای نگران» رفتار جمهوری اسلامی با معترضان ایرانی، برنامه هسته‌ای این کشور و سایر اقداماتی است که منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

او در ادامه رفتار جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان در ایران را کاملا «نفرت‌انگیز» خواند.

آقای سوناک گفت: «در حالی که روسیه و اوکراین چالش شماره یک سیاست خارجی ما با ورود به سال جدید باقی می‌مانند، من به طور فزاینده‌ای نگران رفتار (حکومت) ایران هستم.»

اوکراین می‌گوید ایران ۱۷۰۰ پهپاد انتحاری به روسیه تحویل داده و یک سوم آنها تاکنون برای هدف قرار دادن زیرساختهای غیرنظامی و مناطق مسکونی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مقامات غربی، از جمله بریتانیا نیز موضوع تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را تایید کرده و تحریمهایی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

با استفاده از حساب توئیتر وزیر خارجه بریتانیا و گزارش‌های رادیوفردا؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG