لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

استعفای استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه


دی‌میستورا سومین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه است و چهار سال در این سمت دوام آورده
دی‌میستورا سومین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه است و چهار سال در این سمت دوام آورده

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز چهارشنبه ۲۵ مهر اعلام کرد که آخر ماه نوامبر (آذر ماه) به دلیل مسائل خانوادگی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

آقای دی‌میستورا در حالی از این پست استعفا می‌دهد که حکومت سوریه با پشتیبانی ایران و روسیه بخش اعظم کشور را دوباره در اختیار گرفته است و دستیابی به یک توافق سیاسی همچنان دشوار می‌نماید.

دی‌میستورا نیز در اظهارات روز چهارشنبه خود تاکید کرد که به رغم پیشروی‌های نیروهای حکومت سوریه، دستیابی به یک راه‌حل سیاسی همچنان امری کلیدی است چرا که گزینه‌های دیگر به معنای تسخیر شهرهاست و صلح پایداری به دست نخواهد آمد.

دی‌میستورا سومین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه است و از همه این نمایندگان نیز بیشتر دوام آورده است، حدود چهار سال. نمایندگان پیشین کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل، و اخضر ابراهیمی، دیپلمات الجزایری، بودند که هر دو در اوج درماندگی جامعه جهانی برای پایان بخشیدن به جنگ سوریه از سمت خود کناره‌گیری کردند.

آقای دی‌میستورا در این مقام با مذاکرات سختی برای دستیابی به یک توافق سیاسی مواجه بود. غرب نیز دستیابی به توافق سیاسی را شرطی برای حمایت‌های خود از بازسازی کشور جنگ زده سوریه و راهی برای ترغیب میلیون‌ها پناهنده‌ای که از خاورمیانه به اروپا پناه برده‌اند، می‌دانست.

وقتی خبرنگاران از وی پرسیدند آیا ناراحت است که نتوانسته در این مقام به موفقیت دست یابد، جواب داد: «در عالم سیاست گاهی کاری را می‌شود در یک ماه کار کرد که در یک قرن هم نمی‌شود... من همیشه خوشبین بوده‌ام.»

به گفته دیپلمات‌ها، جایگزین احتمالی آقای دی‌میستورا می‌تواند یکی از این چند نفر باشد: یان کوبیس نماینده سازمان ملل در امور عراق، رمضان لعمامره وزیر خارجه سابق الجزایر، نیکلای ملادنوف نماینده سازمان ملل در خاورمیانه، و گیر پدرسون سفیر نروژ در چین.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG