لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

افزایش فراتر از انتظار رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۳


آمارهای دولتی آمریکا نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی این کشور بخصوص در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده و این می‌تواند موقعیت جو بایدن را در آغاز کارزار انتخاباتی‌اش تقویت کند.

وزارت تجارت آمریکا روز پنجشنبه ۵ بهمن اعلام کرد که تحت تاثیر افزايش اطمينان و خرید مصرف کنندگان و همينطور وضعیت خوب اشتغال، نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه آخر سال گذشته ۳.۳ درصد بود.

میانگین رشد سالانه اقتصاد آمریکا در سال گذشته ۲.۵ درصد بود که در مقایسه با سال قبل از آن شتاب بیشتری را نشان می‌دهد.

عملکرد مثبت اقتصاد آمریکا برای جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال، خبر خوبی است. یکی از محورهای تبلیغات او نتایج خوب دولت در زمینه کاهش تورم و تاثير مشوق‌های اقتصادی دولت بر تقویت بازار کار آمريکا است.

این آمارها درعین حال نشان می‌دهند که آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته به رغم افزایش چشمگیر نرخ بهره بانکی با هدف مقابله با تورم توانسته است از رکود اقتصادی جلوگیری کند.

وزارت تجارت آمریکا در بیانیه خود گفت: «شتاب تولید ناخالص ملی در سه ماهه آخر سال گذشته محصول افزایش خرید مصرف کنندگان، افزایش صادرات، افزایش هزینه دولت فدرال و دولت‌های ایالتی و عوامل دیگر است.»

در آغاز سال ۲۰۲۳ با توجه به ادامه تورم، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که ميزان خرید مصرف‌کنندگان در بازار داخلی آمریکا کاهش یابد و برخی حتی در مورد احتمال ورود اقتصاد آمریکا به یک دوره رکود هشدار می‌دادند.

ولی تحت تاثیر مشوق‌های اقتصادی دولت، بازار اشتغال بسیار نیرومند بوده و نرخ بیکاری کاهش یافته است.

با مرور آمارهای اقتصادی سال گذشته اکنون بسیاری از کارشناسان پذیرفته‌اند که افزایش اشتغال درعین حال به بالا رفتن سطح دستمزدها منجر شده است و تا حد زیادی از نگرانی مردم در مورد احتمال رکود کاسته است. بهبود بازار کار و افزایش دستمزدها به نوبه خود به خرید بیشتر مصرف کنندگان منجر شده است.

با این همه، با توجه به نرخ بالای بهره بانکی و تضعیف اشتغال در برخی از عرصه‌های اقتصادی، خطر کند شدن رشد اقتصادی آمریکا هنوز کاملا برطرف نشده است.

اکثر کارشناسان معتقدند که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۴ نیز به رشد خود ادامه خواهد داد ولی نرخ رشد آن کمتر خواهد شد.

انتظار می‌رود که بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تا حدی نرخ بهره بانکی را کاهش دهد و در نتیجه سرمایه گذاری در مستغلات ممکن است به یک عامل مهم در تداوم رشد اقتصادی آمریکا بدل شود.

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال گذشته ۲.۵ درصد و بالاتر از ۱.۸ درصد، نرخ پیش‌بینی شده توسط بانک مرکزی بود.

به همین دلیل گروهی از کارشناسان پیش بینی می کنند که نرخ متوسط بهره بانکی در ماه‌های مه و ژوئن کاهش خواهد یافت.

به گفته آنها روند مهار تورم مهمترین عامل در تصمیم گیری در مورد زمان و میزان کاهش نرخ بهره خواهد بود.

XS
SM
MD
LG