لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

احیای برجام؛ آمریکا پاسخ خود را «چهارشنبه به اتحادیه اروپا ارائه می‌کند»


مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه اول شهریور گفته‌اند، انتظار می‌رود که ایالات متحده روز چهارشنبه دیدگاه‌های خود را درباره پاسخ ایران به متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام ارائه کند.

این مقامات که نام آنها فاش نشده به آسوشیتدپرس گفته‌اند، پس از ارائه پاسخ آمریکا، احتمالا به دور دیگری از مذاکرات در وین برای نهایی کردن جزئیات توافق احتمالی نیاز خواهد بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید، ایران و آمریکا به طور قطعی به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت متقابل به توافق برجام پاسخ نداده‌اند.

این گزارش اضافه کرده است، نشانه‌های موجود از جمله ارسال پیام‌ها از رسانه‌های عمومی توسط تهران و واشینگتن، نشان می‌دهد که توافق ممکن است نزدیک باشد.

آسوشیتدپرس تصریح کرده است، به رغم این پیشرفت‌های اخیر٬ موانع متعددی همچنان باقی مانده است که می‌تواند مانع حصول توافق برای احیای برجام شود.

در همین زمینه، پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از اقدام ایران برای صرف‌نظر کردن از برخی خواسته‌های خود گفت، هنوز مسائلی باقی‌مانده‌اند که باید حل شوند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفته بود، بسیاری از کشورهای عضو برجام موافقت خود را با متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند اما هنوز آمریکا پاسخ نداده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده بود، ایران به متن نهایی پیشنهادی این اتحادیه برای احیای برجام پاسخ «مثبت» داده، اما خواستار چند تغییر در متن آن شده است.

ایران دوشنبه هفته گذشته پاسخ خود به پیشنهاد اتحادیه اروپا را ارائه کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز گذشته آمریکا را به «تعلل» متهم کرد و گفت: «آنچه مهم است، تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است وگرنه ما در این زمینه به موقع عمل کرده و نشان دادیم مسئولانه عمل کردیم».

جوزپ بورل پس از ۱۶ ماه مذاکرات ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، و آمریکا در وین برای احیای برجام، متنی را ارائه کرد و از همه طرف‌ها خواست که بگویند که آیا این متن را می‌پذیرند یا خیر.

میخائیل اولیانف، سفیر روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی که مذاکره کننده اتمی این کشور در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین است، نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه این کشور، با متن پیشنهادی اتحادیه اروپا موافق است.

یک مقام ارشد آمریکایی هم که نامی از وی برده نشده، روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری رویترز اظهار داشت که ایران از چند خواسته مهم خود در مذاکرات احیای برجام عقب‌نشینی کرده و از جمله از اصرار بر بستن پرونده پادمانی سه مکان مشکوک به فعالیت اتمی نظامی دست کشیده است.

یک مقام ارشد آمریکایی هم در همین روز به لورا روزن، خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل، گفت که در صورت احیای برجام، فعالیت هزاران سانتریفوژ پیشرفته ایران متوقف خواهد شد و ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ و ۶۰ درصد ایران از کشور خارج می‌شود.

شماری از جمهوری‌خواهان در آمریکا و مقامات کنونی و سابق اسرائیل مخالفت خود را با احتمال موافقت دولت جو بایدن با پیشنهاد اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل، هم روز سه‌شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «از جو بایدن و دولت آمریکا، حتی در این آخرین لحظات می‌خواهم از امضای توافق با ایران خودداری کنند. این توافق تقریبا یک چهارم تریلیون دلار به حساب دولت تروریست ایران و نیروهای نیابتی منطقه‌ایش واریز خواهد کرد.»

با استفاده از آسوشیتدپرس، توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG