لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

تحریم‌های جدید آمریکا علیه تسهیل‌کنندگان تهیه سلاح برای حوثی‌ها


موشک‌اندازی حوثی‌های یمن
موشک‌اندازی حوثی‌های یمن

ایالات متحده دو نفر و چهار شرکت را به دلیل تسهیل تهیه جنگ‌افزار برای شورشیان حوثی یمن تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های روز چهارشنبه «کارکنان تدارکات، تسهیل‌کنندگان حمل و نقل و تامین‌کنندگان» مستقر در یمن و چین را هدف قرار داده است که تجهیزات دو منظوره را برای استفاده در سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته حوثی‌ها تهیه می‌کردند.

تحریم‌شدگان شامل «شرکت متحد الشهاری»، شرکتی مستقر در صنعا، پایتخت یمن است که گفته می‌شود برای تسهیل حمل و نقل به یمن به یک دفتر شعبه در شهر گوانگژو چین متکی بوده است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده همچنین یک تاجر یمنی به نام ماهر یحیی محمد مطهر الکِنائی را تحریم کرد که به گفته او با دیگر عوامل حوثی برای «تسهیل حمل و نقل تجهیزات و اجزای دو منظوره» همکاری کرده است.

حوثی‌ها پس از آغاز جنگ غزه، حملاتی را به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کردند که بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر خود کرد و حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده و متحدانش را برانگیخت.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که تحریم‌شدگان «مستقیماً» از تلاش‌های شورشیان یمنی برای تهیه «مواد نظامی در خارج از کشور» حمایت کرده‌اند، که سپس به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن ارسال شده و حملات مداوم آنها را امکان‌پذیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: حوثی‌ها «به دنبال بهره‌برداری از حوزه‌های کلیدی مانند جمهوری خلق چین و هنگ کنگ برای منبع‌یابی و حمل و نقل اجزای لازم برای سامانه‌های تسلیحاتی مرگبار خود بوده‌اند.»

او افزود که وزارت خزانه‌داری به هدف قرار دادن این «تسهیل‌کنندگان» که فعالیت‌های حوثی‌ها را ممکن می‌سازند، ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG