لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

آمریکا: فرض این است که خطر حمله ایران به اسرائیل پابرجاست


بیلبورد نصب شده در تهران با استفاده از عکس اسماعیل هنیه و مسعود پزشکیان
بیلبورد نصب شده در تهران با استفاده از عکس اسماعیل هنیه و مسعود پزشکیان

دو مقام دولت آمریکا با اشاره به اینکه فرض واشینگتن این است که خطر حمله ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به اسرائیل در پاسخ به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران هنوز پابرجاست.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه پنجم شهریور به خبرنگاران گفت: «ما باید فرض را بر این بگذاریم که ایران همچنان آماده و مهیای حمله به اسرائیل است.»

همچنین پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در نشست خبری خود در روز دوشنبه گفت: «ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که همچنان خطر حمله وجود دارد».

او از جمله به اظهارات علنی مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره اشاره کرد.

او حمله بامداد یکشنبه گروه حزب‌الله لبنان به اسرائیل را «بزرگ» خواند و تصریح کرد که واشینگتن موضع دفاعی مستحکم خود در خاورمیانه را حفظ می‌کند

حزب‌الله لبنان، گروه وابسته به جمهوری اسلامی، گفته است در حمله بامداد یکشنبه «بیش از ۳۲۰ موشک و پهپاد» به سمت «۱۱ سایت نظامی اسرائیل» شلیک کرده است.

با این حال به گفته ارتش اسرائیل، «اکثر» پرتابه‌های حزب‌الله خنثی شد و به هیچ پایگاه نظامی هم آسیبی نرسید.

اسرائیل کمی پیش از آغاز حمله حزب‌الله در بامداد یکشنبه، حملات هوایی گسترده‌ای به جنوب لبنان انجام دادد و آن را «پیشگیرانه» و برای نابودی موشک‌های آماده شلیک گروه حزب‌الله خواند.

از سوی دیگر، ژنرال چارلز براون، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا که به منطقه سفر کرده، روز دوشنبه با مقامات امنیتی اسرائیل از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، دیدار کرد.

یوآو گالانت در این دیدار گفت که «تجاوزگری ایران به بالاترین حد خود رسیده است».

او افزود: «برای مقابله با این تهدید، باید با هم همکاری کنیم تا به توانمندی‌های پیشرفته‌ای در همه عرصه‌ها دست یابیم و آن‌ها را به نمایش بگذاریم».

ژنرال براون در حال انجام سفری به چند کشور خاورمیانه از جمله اردن، مصر و اسرائیل است.

روز دوشنبه همچنین محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، بر «انتقام» گرفتن بابت کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران تأکید کرد.

او در مراسم معارفه وزیر دفاع کابینه مسعود پزشکیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران خودش برای انتقام تصمیم می‌گیرد و محور مقاومت نیز در این راستا همانطور که در روز گذشته دیدیم به صورت جداگانه و مستقل عمل خواهد کرد.»

مقام‌های ایرانی به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه، ازجمله در عراق، لبنان و یمن «محور مقاومت» لقب داده‌اند.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی، نیز برای چندمین بار در روزهای اخیر پاسخ ایران به اسرائیل به دلیل کشته شدن اسماعیل هنیه را قطعی دانست و در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشت در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایتالیایی خود به او تاکید کرده است پاسخ تهران به اسرائیل «حتمی است» و «دقیق و حساب شده خواهد بود».

در واکنش به تداوم این تهدیدها، سخنگوی پنتاگون گفت لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، دستور داده است که به عنوان بخشی از عملیات حمایتی از اسرائیل به دو ناوگروه آمریکا در خاورمیانه دستور داد همچنان در آب‌های منطقه باقی بمانند.

پنتاگون هفته گذشته اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناوشکن‌های همراه آن به منطقه رسیده‌اند.

قرار بود این ناو جایگزین ناو هواپیمابر تئودور روزولت شود، اما دستور آستین به این معنی است که هر دو ناو به طور موقت در خاورمیانه باقی خواهند ماند.

پس از کشته شدن رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در تهران و ترور هدفمند فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت، ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش تهدید کرده‌اند که برای انتقام، به اسرائیل حمله خواهند کرد.

حزب‌الله می‌گوید حملات اخیرش به اسرائیل در پاسخ به یکی از این ترورها بوده است.

حماس و حزب‌الله از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه، ایسنا و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م / ح.ج
XS
SM
MD
LG