لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

دولت آمریکا کمک به اوکراین برای هدف گرفتن ژنرال‌های روسی را تکذیب کرد


والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه
والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه

دولت جو بایدن می‌گوید گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر کمک این دولت به اوکراین برای از پا درآوردن ژنرال‌های روسی در جنگ «غیرمسئولانه» و غلط است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چهارشنبه شب، ۱۴ اردیبهشت، در گزارشی خبر داد که ایالات متحده با رساندن اطلاعات محرمانه به اوکراین به ارتش این کشور در ردیابی و هدف گرفتن ژنرال‌های روسی حاضر در میدان جنگ کمک کرده است.

در بیش از دو ماهی که از آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، کی‌یف رسما اعلام کرده است که دست‌کم ده ژنرال روسی حاضر در میدان جنگ را از پای درآورده است، رقمی که بسیاری از تحلیل‌گران نظامی را به شگفتی واداشته است.

دولت اوکراین مشخصات اکثر این ژنرال‌ها را با اسم و رسم و محل کشته شدن منتشر کرده است.

در همین هفته جاری مقامات اوکراینی از زخمی شدن والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، خبر دادند که توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری این کشور به اوکراین اعزام شده بود.

به گفته یک مقام دولتی اوکراین، در همین حادثه آلکسی آرستوویچ، ژنرال روس، نیز که همراه آقای گراسیموف بود کشته شده است.

نیویورک تایمز روز چهارشنبه در گزارش خود نوشت که دولت آمریکا اطلاعات محرمانه نظامی را ساعت به ساعت در اختیار ارتش اوکراین گذاشته و از این راه به هدف گرفتن ژنرال‌های بلندپایه روسیه کمک کرده است.

این روزنامه گزارش خود را به نقل از مقامات ارشد در دولت آمریکا نوشته، اما به نام آنها اشاره نکرده است. این مقامات همچنین از ذکر تعداد دقیق افسران بلندپایه روس که با کمک آمریکا در جنگ از پای درآمده‌اند خودداری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، آمریکا محل استقرار و دیگر جزئیات مربوط به ستادهای سیار ارتش روسیه را در اختیار اوکراین گذاشته و ارتش این کشور با ترکیب این اطلاعات با شنود مکالمات نظامی روسیه توانسته است حملاتی هدفدار را علیه ژنرال‌های روسی انجام دهد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا این گزارش را «غیرمسئولانه» خواند و آن را کلا تکذیب کرد.

این سخنگو که به نامش اشاره نشده گفته است که هدف از دادن اطلاعات از طرف آمریکا «کمک به اوکراینی‌ها برای دفاع از کشورشان است... ما با نیت کشتن ژنرال‌های روسی اطلاعات نمی‌دهیم».

نیویورک تایمز می‌نویسد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در دو ماه گذشته «از منابع گوناگون از جمله ماهواره‌های جاسوسی و تجاری برای ردیابی تحرکات ارتش روسیه بهره برده‌اند».

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از همان آغاز تهاجم به غرب هشدار داده است که از مداخله در جنگ اوکراین خودداری کند، و برای نشان دادن عزم خود بارها تهدید حمله اتمی را به میان کشیده است.

در مقابل دولت آمریکا هم بارها اشاره کرده است که مداخله کشورهای غربی، چه جداگانه و چه در قالب سازمان ناتو، «می‌تواند به وقوع جنگ جهانی سوم بینجامد» و از همین رو غربی‌ها تنها به تهیه سلاح برای اوکراین و تحریم روسیه خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG