لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

آمریکا شرکت «حکیمان شرق» را به اتهام مشارکت در توسعه تسلیحات شیمیایی ایران تحریم کرد


نمایی از وزارت خارجه ایالات متحده
نمایی از وزارت خارجه ایالات متحده

ایالات متحده اعلام کرد که شرکت «حکیمان شرق» را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۲ تیر ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت به دلیل مشارکت در برنامه‌ٔ تحقیق و توسعه تسلیحات شیمیایی جمهوری اسلامی ایران تحریم شده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده، این تحریم‌ بر اساس «دستور اجرایی ۱۳۳۸۲» که برای مقابله با گسترش‌دهندگان سلاح‌های کشتار جمعی و حامیان آن‌ها وضع شده، اعمال می‌شود.

آمریکا بارها از جمهوری اسلامی ایران خواسته با پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی همکاری کند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، این درخواست آخرین بار در نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مطرح شد، اما تهران با این درخواست‌ها موافقت نکرده و بر این اساس تحریم جدید اعمال شده است.

ایالات متحده آمریکا همچنان مدعی است که تهران از سال ۲۰۱۸، به‌طور کامل فعالیت‌ها و تأسیسات مرتبط با سلاح‌های شیمیایی خودش را اعلام نکرده است.

ایران به‌عنوان کشور امضاکنندهٔ پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، باید به تعهدات خود در چارچوب این معاهده پایبند باشد و موضوع بازرسی‌های دائمی آژانس از مراکز و تأسیسات هسته‌ای آن کشور نظیر مراکز غنی‌سازی نطنز و فردو است.

البته بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، دامنهٔ نظارت و دیده‌بانی آژانس به مراکز و فعالیت‌های بیشتری گسترش یافت.

یکی از موارد مهمی که در این توافق در نظر گرفته شد، نظارت آژانس بر ساخت سانتریفیوژها و شمار این دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم و نیز روند و حجم تولید کیک زرد، اکسید اورانیوم غلیظ ‌شده است که با پردازش بیشتر به‌وسیلهٔ سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌شود.

حکومت ایران در بهمن ۱۴۰۰ این دو مورد را از موارد نظارت ویژهٔ آژانس لغو کرد که همین امر به نگرانی‌ها در مرد احداث مراکز پنهانی غنی‌سازی دامن زد.

اردیبهشت ۱۴۰۰ شماری از کشورهای اروپایی به شکل جداگانه اعلام کردند که جمهوری اسلامی به تازگی چندین تلاش برای دستیابی به فناوری برنامه «سلاح کشتار جمعی» انجام داده است.

بر اساس گزارش نهاهادی امنیتی این کشورها، ایران برخلاف تعهداتش، «تلاش» خود را برای «تولید جنگ‌افزار هسته‌ای» متوقف نکرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه ۲۲ تیرماه در بیانیه خود تاکید کرد که به مقابله با هرگونه تلاش رژیم ایران برای توسعه‌ سلاح‌های شیمیایی، از جمله سلاح‌هایی که ممکن است توسط نیروهای نیابتی و شرکای آن استفاده شود ادامه خواهد داد؛ سلاحی‌هایی که احتمال دارد برای حمایت از برنامه‌ بی‌ثبات‌کننده‌ جمهوری اسلامی در تحریک و طولانی کردن درگیری‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه از سال‌ها پیش در مظان اتهام دریافت تسلیحات از سوی ایران هستند. برخی از مقامات سیاسی و نظامی ایران و همچنین مقاماتی در این سازمان‌های فلسطینی هر از گاهی همکاری تسلیحاتی را تأیید کرده‌اند.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ جاری میان گروه افراطی حماس با اسرائیل از سوی مقامات فلسطینی وابسته به حماس متهم شد که در نشان دادن حمایت عملی از فلسطینیان کم‌کاری کرده است.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴ توسعه‌ مواد دارویی را نیز به عنوان بخشی از برنامه‌ تسلیحات شیمیایی توسط ایران معرفی و آن را نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دانست.

در وبسایت «حکیمان شرق» که به تازگی در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته این شرکت، شرکتی تحقیقاتی معرفی شده که در شهر اصفهان مستقر است.

همچنین عمده فعالیت‌های این شرکت نیز تولید دارو و خدمات درمانی در زمینه‌های مختلف معرفی شده است.

ایران در طول جنگ هشت ساله با عراق بارها هدف حملات شیمیایی نیروهای عراقی قرار گرفت و از این رو، خود یکی از قربانیان این تسلیحات است.

XS
SM
MD
LG