لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

با صدور حکم جدید دادگاه ترکیه، کشیش آمریکایی آزاد شد


ورود کشیش اندرو برانسون به خانه‌اش در ازمیر ترکیه پس از صدور حکم آزادی‌اش
ورود کشیش اندرو برانسون به خانه‌اش در ازمیر ترکیه پس از صدور حکم آزادی‌اش

با صدور حکم جدید دادگاهی در ترکیه، اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که از دو سال پیش در این کشور محبوس بود آزاد شد و به گزارش رویترز، به خانه خود در ازمیر رفت.

آقای اندرسون که از حدود بیست سال پیش در ترکیه زندگی می‌کند در پی کودتای نافرجام دو سال پیش در آن کشور بازداشت و به «جاسوسی» و ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن متهم شد.

با این حال دادگاهی در شهر ازمیر روز جمعه در حکمی جدید، این کشیش آمریکایی را به تحمل سه سال زندان محکوم کرد اما یادآور شد که با توجه به دو سال حبس و سپس بازداشت خانگی او، «مدت مجازات وی طی شده» و دادگاه به پایان بازداشت خانگی و لغو ممنوعیت خروج او از ترکیه فرمان می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عصر جمعه ابتدا در توئیتی نوشت که کار فشرده‌ای برای آزادی کشیش برانسون در حال انجام است. او سپس در توئیت دیگری خبر آزادی این کشیش را اعلام کرد:

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام کاخ سفید گفت که کشیش برانسون بزودی با یک هواپیمای نظامی از ترکیه خارج و پس از توقفی کوتاه در آلمان، رهسپار آمریکا خواهد شد.

آقای برانسون پس از آزادی در بیانیه‌ای گفت: «امروز روزی ست که خانواده‌ام برای آن دعا کرده‌اند؛ خوشحالم که رهسپار وطنم، ایالات متحده می‌شوم».

این کشیش آمریکایی همچنین از «میلیون‌ها نفری که در جهان دست به دعا برداشتند» قدردانی کرد.

بازداشت این کشیش به تشدید اختلافات آمریکا و ترکیه انجامید و موجب شد که واشینگتن علاوه بر تحریم، تعرفه کالاهای وارداتی از ترکیه را نیز افزایش دهد.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری آلمان و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG