لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

استعفای دو وزیر کابینه و چندین مشاور ترامپ در پی هجوم به کنگره


رئیس پلیس واشینگتن گفته است هواداران دونالد ترامپ از نوعی گاز اشک‌آور علیه نیروهای محافظ کنگره استفاده کردند
رئیس پلیس واشینگتن گفته است هواداران دونالد ترامپ از نوعی گاز اشک‌آور علیه نیروهای محافظ کنگره استفاده کردند

وزرای حمل و نقل و آموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا در اعتراض به هجوم شماری از خشونت طلبان طرفدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به کنگره، از سمت خود استعفا کردند.

خانم ایلین چاو با انتشار توئیتی روز پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه گفت: «در پی دعوت ترامپ از هوادارانش برای اعتراضات، شاهد تجربه‌ای تکان‌دهنده و کاملا قابل اجتناب حمله طرفداران ریاست جمهوری به کنگره بودیم.»

خانم ایلین گفته است به همین خاطر از سمت خود در کابینه دونالد ترامپ استعفا می‌دهد و این استعفا از ۱۱ ژانویه به اجرا در خواهد آمد.

بتسی دووس، وزیر آموزش و پروش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از سمت خود استعفا خواهد کرد.

در اعتراض به مواضع ترامپ و حمله گروهی از خشونت طلبان طرفدار وی به ساختمان کنگره، دو مقام ارشد دیگر دولت وی نیز روز پنج‌شنبه استعفا دادند.

متیو پوتینپر معاون مشاور امنیت ملی و رایان تالی مدیر ارشد بخش اروپا و روسیه شورای امنیت ملی تا لحظه تنظیم این گزارش از سمت‌های خود استعفا داده‌اند.

در این میان نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرده که ترامپ از قدرت کنار گذاشته شود و اگر چنین اتفاقی صورت نگیرد، احتمالا قانونگذاران برای استیضاح ترامپ آماده خواهند شد.

دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ قرار است ۲۰ ژانویه، ۱۳ روز دیگر پایان یابد و وی گفته است به رغم پافشاری‌اش به «تقلب در انتخابات»، متعهد به تحویل قدرت به جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که صداها برای کنار گذاشتن ترامپ از قدرت بلندتر شده و بسیاری از دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان، از جمله میک مولوینی رئیس سابق دفتر ریاست جمهوری آقای ترامپ خواهان کنار گذاشته شدن وی از قدرت هستند.

آقای بایدن نیز روز پنج‌شنبه عاملان حمله به کنگره را «تروریست‌های داخلی» نامید و این اقدام را به شدت محکوم کرد.

در جریان هجوم طرفداران خشن آقای ترامپ به کنگره، چهار نفر کشته شدند.

رئیس پلیس واشینگتن گفته است هواداران آقای ترامپ از نوعی گاز اشک‌آور و سوزاننده علیه نیروهای محافظ کنگره استفاده کردند و به این طریق توانستند وارد ساختمان کنگره شوند.

با استفاده از گزارش‌های گاردین، خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG