لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

خطیب‌زاده: خدمه کشتی توقیف‌شده کره‌ای اجازه دارند از ایران خارج شوند


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از صدور اجازه خروج به خدمه کشتی کره جنوبی که در آب‌های ایران توقیف شده بود، خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۴ بهمن خبرگزاری ایسنا، سعید خطیب‌زاده، صدور اجازه خروج برای خدمه این کشتی از سوی ایران را «اقدامی انسان‌دوستانه» دانسته که با توجه به درخواست دولت کره‌جنوبی صورت گرفته است.

پیشتر اعلام شده بود که خدمه کشتی ۲۰ نفر شامل شامل ۵ شهروند کره‌ جنوبی، ۱۱ تبعه میانمار، ۲ شهروند اندونزیایی و ۲ تبعه ویتنام هستند.

سپاه پاسداران ۱۵ دی‌ماه یک کشتی کره جنوبی را بدلیل آنچه «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» اعلام نامید، در آب‌های ایران بازداشت کرد.

مقام‌های ایرانی در روزهای بعد با اشاره به اینکه هفت میلیارد دلار از پول فروش نفت به کره جنوبی به دلیل تحریم‌ها در بانک‌های این کشور بلوکه شده، تلویحا توقیف کشتی را برای تسریع در روند آزادسازی این پول‌ها دانستند.

چند روز پس از این ماجرا، روز ۶ بهمن دولت اندونزی اعلام کرد که یک کشتی با ۳۶ خدمه ایرانی را که در حال «انتقال پنهانی و غیرقانونی نفت» بوده است، توقیف کرده‌ است.

پس از این ماجرا، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ارتباط توقیف این کشتی با کشتی کره‌ای که اتباع اندونزی نیز جزو خدمه آن بودند، مطرح شد.

در همین راستا، شهریار حیدری، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت اگر کشور اندونزی «به خاطر توقیف شناور کره، نفتکش ما را توقیف کرده باشند»، کارشان «نقش مقررات بین‌المللی» بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ ر.ح
XS
SM
MD
LG