لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

سفر نخست وزیر اسرائیل به واشینگتن؛ ایران از محورهای مذاکرات بایدن و بنت خواهد بود


نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه ۲۶ مرداد اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه هفته آینده در کاخ سفید برای نخستین بار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، دیدار و در خصوص مسائل بین المللی از جمله ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

جن ساکی در بیانیه‌ای تصریح کرده است، رئیس جمهوری بایدن و نخست وزیر بنت در خصوص مسائل حساس مربوط به امنیت منطقه‌ای و جهانی، از جمله ایران بحث و رایزنی خواهند کرد.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، سفر نخست وزیر بنت همکاری پایدار بین ایالات متحده و اسرائیل را تقویت خواهد کرد، نشانه رابطه عمیق بین دولت‌ها و مردم ما و بیانگر تعهد تزلزل ناپذیر ایالات متحده در قبال امنیت اسرائیل است.

در همین زمینه، دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای دیدار نفتالی بنت با رئیس جمهوری آمریکا را با اهمیت توصیف کرده است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است، نفتالی بنت و جو بایدن در دیدار هفته آینده در ۲۶ اوت در خصوص مجموعه‌ای از مسائل دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی و به ویژه برنامه هسته‌ای ایران بحث و رایزنی خواهند کرد.

اسرائیل و آمریکا به دنبال مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و همچنین برنامه هسته‌ای این کشور هستند. اما آنها در مورد مسئله اصلی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام اختلاف نظر دارند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد و تحریم‌های گسترده علیه ایران را بازگرداند.

جو بایدن پیش از از تمایل آمریکا برای بازگشت به این توافق صحبت کرده است. تاکنون نیز شش دور مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین با حضور و مذاکره غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات در راستای فراهم کردن اجرای کامل برجام توسط ایران و آمریکا برگزار می‌شد، که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این مذاکرات از ۳۱ خرداد امسال و به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف مانده است.

این در حالی است که نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل هردو مخالف بازگشت آمریکا به توافق برجام هستند.

آسوشیتدپرس می‌گوید برای دولت نفتالی بنت که ائتلافی از هشت حزب سیاسی است، تقویت روابط بین اسرائیل و آمریکا اهمیت حیاتی دارد.

مساله فلسطین

در بیانیه کاخ سفید تاکید شده است، این دیدار همچنین فرصتی برای رهبران دو کشور خواهد بود تا در مورد تلاش‌ها برای پیشبرد صلح ، امنیت و رفاه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و اهمیت کار در جهت آینده‌ای صلح آمیز و امن برای منطقه بحث و رایزنی کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه نخست وزیر اسرائیل اشاره‌ای به طرح مساله فلسطینی‌ها در این دیدار نشده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG