لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

آمریکا و چندین عضو دیگر ناتو تعهد دادند از امنیت اوکراین دفاع کنند


ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در سپتامبر گذشته
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در سپتامبر گذشته

همزمان با افزایش نگرانی در مورد تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، رییس جمهور آمریکا و رهبران چندین عضو دیگر ناتو تعهد دادند که از امنیت اوکراین دفاع کنند.

همزمان با افزایش نگرانی در مورد تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و رهبران چندین عضو دیگر ناتو تعهد دادند که از امنیت اوکراین و اعضای این پیمان در اروپای مرکزی دفاع کنند.

پس از گفت‌وگوهای جو بایدن با ولودومیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در روز پنجشنبه که حدود ۹۰ دقیقه طول کشید کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت رییس جمهور آمریکا در این گفتگو بر «تعهد خدشه ناپذیر ایالات متحده در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین» تاکید کرده است.

رییس جمهور آمریکا به همتای اوکراینی خود گفت که در صورت حمله روسیه به خاک اوکراین، آمریکا علاوه بر وضع تحریم‌های شدید اقتصادی علیه مسکو کمک‌های نظامی خود به اوکراین و اعضای ناتو را که در همسایگی روسیه قرار دارند افزایش خواهد داد.

به گفته کاخ سفید، آقای بایدن در تماس‌های تلفنی با رهبران ۹ کشور عضو ناتو در اروپای شرقی در مورد تجمع نیروهای روسیه گفت‌وگو کرده و بر «ضرورت اتخاذ یک موضع واحد و واکنش قاطع اعضای ناتو» تاکید کرده است.

مشاور ارشد رییس جمهور لیتوانی گفت آقای بایدن به رهبران رومانی، لهستان، مجارستان، بلغارستان، جمهوری چک، اسلووانی، اسلوواکی، لتونی و لیتوانی تعهد داد که کمک‌های نظامی آمریکا به این کشورها افزایش می‌یابد و آنها در بحث و تصمیم‌گیری در مورد تحولات منطقه نقش بیشتری ایفا خواهند کرد.

ولی کاخ سفید در بیانیه خود به وعده افزایش کمک‌های نظامی به این کشورها اشاره‌ای نکرد. در این بیانیه گفته می‌شود که آقای بایدن بر مشاوره و هماهنگی بیشتر با این کشورها با هدف «کاهش تنش در بحران فعلی از طریق مهار، دفاع و گفت‌وگو» تاکید کرده است.

امانوئل مکرون، رییس جمهورفرانسه نیز در راستای حمایت قدرت‌های غربی از اوکراین روز جمعه با رییس جمهور این کشور گفت‌وگو کرد. دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت آقای مکرون قرار است در مورد طرح‌هایی برای کاهش تنش در شرق اوکراین و یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ با شورشیان مورد حمایت روسیه هفته آینده مجددا با رییس جمهور اوکراین گفت‌وگو کند.

اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان نیز روز جمعه ضمن ابراز نگرانی این کشور از تنش در مرزهای روسیه و اوکراین گفت: «هدف ما در آمریکا و اروپا توجه دقیق‌تر به این بحران است. ما فعالیت خود در تمامی زمینه‌ها برای تضمین آینده بهتری برای اوکراین را افزایش خواهیم داد.»

یکی از مهم‌ترین اقدامات دیپلماتیک وعده جو بایدن برای مذاکره بین روسیه و اعضای مهم ناتو با هدف بررسی نگرانی‌های مسکو از احتمال پیوستن اوکراین به این پیمان نظامی است.

مذاکرات ویدئویی طولانی جو بایدن و ولادیمیر پوتین که روز سه‌شنبه انجام شد تا حدی امیدواری به کاهش تنش از طریق دیپلماتیک را افزایش داده ولی تا زمانی که اولین دور مذاکرات بین مسکو و اعضای ناتو در مورد نحوه مهار بحران به نتیجه نرسد نگرانی‌ها در مورد تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین ادامه خواهد داشت.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG