لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

شمار قربانیان نوشیدنی الکلیِ تقلبی در هند به بیش از ۵۰ نفر رسید


مشروبات الکلی تقلبی ضبط شده توسط پلیس در یکی از ایالت‌های شمالی هند (اعظم‌گره ۲۰۱۷)
مشروبات الکلی تقلبی ضبط شده توسط پلیس در یکی از ایالت‌های شمالی هند (اعظم‌گره ۲۰۱۷)

رسانه‌های هند به نقل از مقامات از افزایش شمار قربانیان مصرف الکل تقلبی سمی به ۵۳ نفر در این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد دولتی در منطقه «کالاکوریچی» ایالت «تامیل نادو» در جنوب به خبرگزاری هندی «پی‌تی‌آی» گفته است که آخرین آمار مربوط به روز شنبه دوم تیرماه است که بر اساس آن شمار کشته‌شدگان ۵۳ نفر بوده است.

همزمان برخی دیگر از رسانه‌های هند روز یک‌شنبه، سوم تیرماه، شمار قربانیان را تا ۵۵ نفر اعلام کردند، هرچند به طور مستقل نمی‌توان این اخبار را تایید کرد.

پیشتر وزیر ارشد ایالت «تامیل نادو» در جنوب هند اعلام کرده بود که مشروب محلی «آراک» آلوده به متانول سمی بوده و موجب مرگ ۳۷ نفر ظرف چند ساعت پس از مصرف در روز سه‌شنبه شده است.

رسانه‌ها می‌گویند بیش از صد نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند، اما حال برخی از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

در هند سالانه صدها نفر بر اثر مصرف الکل ارزان قیمتی که در کارگاه‌های غیرمجاز تهیه می‌شود جان خود را از دست می‌دهند، اما مسمومیت‌های امسال یکی از بدترین موارد در سال‌های اخیر است.

مردم برای افزایش اثرگذاری بیشتر نوشیدنی‌های الکلی را با متانول مخلوط می‌کنند که همین می‌تواند موجب نابینایی، آسیب کبدی و مرگ و میر شود.

روزنامه ایندین اکسپرس روز یک‌شنبه سوم تیرماه به نقل از یک مشاور محلی، نحوه خرید منظم این مشروبات توسط کارگران فقیر در منطقه کالاکوریچی در ایالات تامیل‌نادو را شرح داد.

بر اساس این گزارش، کارگران پیش از آغاز کار، نوشیدنی‌های الکلی را که در کیسه‌های پلاستیکی به قیمت ۶۰ روپیه (۰.۷ دلار) فروخته می‌شود می‌نوشند که پس از آن برخی به دلیل نابینا شدن به بیمارستان منتقل شده‌اند اما برخی به سرعت و در خیابان‌ها جان باخته‌اند.

راننده یک موتور سه‌چرخه که در خیابانی زندگی می‌کند که ۲۳ نفر در آنجا جان خود را به دلیل مصرف الکل تقلبی از دست‌داده‌اند به ایندین اکسپرس گفته «مردان فقط برای نوشیدن کار می‌کنند و زنان نیز خانواده را اداره می‌کنند».

معمولا در کشورهایی چون ایران که منعی برای مصرف مشروبات الکلی وجود دارد مصرف نوشیدنی‌های الکلی تقلبی قربانی می‌گیرد اما در ایالت «تامیل نادو» در هند هیچ گونه منعی برای فروش و مصرف مشروبات الکی وجود ندارد.

با این حال بازار سیاه نوشیدنی‌های الکلی تقلبی با قیمت‌های پایین بسیار داغ است.

فروش و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در چندین منطقه هند ممنوع است که موجب رونق بازار سیاه برای مشروبات الکلی غیرمجاز و گاهی اوقات کشنده می‌شود.

سال گذشته، الکل تقلبی تنها در یک نوبت جان دست‌کم ۲۷ نفر را در ایالت «بیهار» در شرق هند گرفت و در سال ۲۰۲۲ نیز دست‌کم ۴۲ نفر در ایالت «گُجرات» در غرب هند در اثر نوشیدن الکل تقلبی جان خود را از دست دادند.

در ایران که حکومت تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی را منع کرده و برای آن مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته است در نبود محصولات استاندارد، سالانه گزارش‌های بسیاری از مسمومیت با نوشیدنی‌های الکلی «تقلبی» یا «الکل صنعتی» و متانول در نقاط مختلف ایران گزارش می‌شود.

طی خرداد و تیر ۱۴۰۲ و طی کمتر از دو هفته در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، هرمزگان، تهران، مازندران، قزوین و گیلان گزارش‌هایی از مسمومیت با نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG