لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

بر اثر انفجار یک تانکر سوخت در هائیتی حداقل ۶۰ نفر کشته شدند


معاون شهردار کاپ هائیتین، دومین شهر بزرگ هائیتی، روز سه‌شنبه ۲۳ آذر خبر داد که شب گذشته بر اثر انفجار یک تانکر سوخت در خیابان‌های این شهر حداقل ۶۰ نفر کشته شده‌اند.

آمار مجروحان این انفجار هنوز مشخص نشده است ولی بیمارستان محلی به دلیل شمار زیاد مجروحان به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

شهردار کاپ هائیتین نیز گفت بیمارستان با کمبود نیروی انسانی، لوازم پانسمان، سرم و سایر وسایل لازم برای مداوای سوختگی شدید روبرو است.

مسئولان بیمارستان محلی می‌گویند به احتمال زیاد آمار تلفات این حادثه بیشتر از ۶۰ نفر است و تعدادی از مجروحان نیز ممکن است در ساعات و روزهای آینده جان خود را از دست بدهند.

مقامات محلی می‌گویند به دلیل سوختگی شدید تشخیص هویت قربانیان ناممکن است.

به گزارش رسانه‌های محلی، تانکر حامل گازوئیل در محله‌ای در شرق شهر کاپ هائیتین واژگون و منفجر شد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که راننده برای پرهیز از تصادف با یک تاکسی موتوری کنترل کامیون را از دست داده و در یک پیچ واژگون شده است.

بر اثر این انفجار نمای تعداد زیادی از منازل و مغازه‌ها به شدت آسیب دیده و تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت نیز دچار حریق شده و یا آسیب دیده‌اند.

نخست‌وزیر هائیتی در پیامی در شبکه توئیتر از وقوع انفجار ابراز تاسف کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. او سه روز عزای عمومی اعلام کرده و قول داد که به زودی امکانات بهداشتی و بیمارستان‌های صحرایی برای کمک به درمان مجروحان به شهر کاپ هائیتین منتقل خواهد شد.

دفتر سازمان ملل در هائیتی نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان آمادگی خود را برای کمک به نهادهای دولتی اعلام کرد.

از زمان ترور جوونل مویس، رئیس‌جمهوری هائیتی، در ماه ژوئیه امسال که باعث به وجود آمدن خلاء قدرت در این کشور شد فعالیت دسته‌های تبهکار و محدوده فعالیت آن‌ها افزایش یافته است.

به دلیل گسترش خشونت در شهرهای هائیتی انتقال سوخت چندین ماه به شدت مختل شده بود و از ماه گذشته به روال عادی بازگشت.

کشور فقیر هائیتی که در دهه‌های اخیر شاهد بحران‌های سیاسی و سوانح طبیعی مرگباری نظیر زلزله ویرانگر سال ۲۰۱۰ بوده است، هیچ‌گاه قادر به تامین برق مورد نیاز مردم نبوده و در بسیاری از محلات شهرهای بزرگ و روستاها مردم با استفاده از موتورهای کوچک گازوئیل سوز برق خود را تامین می‌کنند.

زیرساخت‌های تامین آب آشامیدنی نیز به‌خاطر کمبود سوخت ماه‌هاست که از کار افتاده‌اند و مردم هنوز هم ناگزیرند از طریق تانکر‌های حمل و فروش آب در سطح شهرها آب خود را تامین کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG