لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله به اسرائیل؛ اجساد شش گروگانِ حماس به اسرائیل بازگشت


دود ناشی از اصابت راکت‌های گروه حزب‌الله لبنان در شمال اسرائیل
دود ناشی از اصابت راکت‌های گروه حزب‌الله لبنان در شمال اسرائیل

همزمان با حملات موشکی متقابل گروه حزب‌الله و اسرائیل در منطقه مرزی مشترک در جنوب لبنان، اجساد شش گروگان اسرائیلی یافته‌شده در تونلی در غزه برای خاکسپاری به این کشور منتقل شد.

گروه حزب‌الله لبنان بامداد سه‌شنبه ۳۰ مرداد از شلیک «موجی» از راکت‌ها به سوی شمال اسرائیل در واکنش به حمله یک روز پیش ارتش این کشور به انبار تسلیحات این گروه خبر داد.

رسانه‌های اسرائیل از سحرگاه سه‌شنبه از شلیک پیاپی راکت و گسیل پهپادهای متعدد از جنوب لبنان به سوی مناطق شمالی اسرائیلی و برقراری وضعیت اضطراری در بسیاری از نقاط این بخش از اسرائیل خبر داده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت حدود ۵۵ فروند راکت در ساعات اولیه سه‌شنبه به مناطق گالیل شمالی و ارتفاعات جولان در شمال اصابت کرد که ارتش بخشی از آن‌ها را رهگیری کرده و شماری نیز در مناطق باز فرود آمد و موجب آتش‌سوزی شد اما کسی آسیب ندید.

سخنگوی ارتش اضافه کرد که جنگنده‌های اسرائیلی در واکنش، نقاطی در لبنان را که از آن‌جا حملات انجام شده بود، هدف قرار دادند.

گروه حزب‌الله مدعی شد به سوی «مواضع ارتش اسرائیل» در ارتفاعات جولان که در دست اسرائیل است، شلیک کرده، اما رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند مزارع و شهرک‌های بسیاری در مناطق غیرنظامی در مرکز حملات راکتی و پهپادی روز سه‌شنبه حزب‌الله بود.

ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه پس از زخمی شدن پنج تن از نظامیانش در یک حمله پهپادی حزب‌الله، به انبار تسلیحاتی و «ساختارهای نظامی» این گروه در بعلبک در درهٔ بقاع در شرق لبنان حمله کرد.

یک منبع در لبنان نیز به خبرگزاری فرانسه گفت هدفی که اسرائیل آن را بمباران کرد، انبار تسلیحات بود. به گزارش رادیو ارتش اسرائیل، ادامهٔ انفجارهای ثانویه در محل انبار منهدم‌شده برای مدتی طولانی، نشان‌دهندهٔ وجود تسلیحات و مهمات در این محل بود.

مقامات نظامی اسرائیل گفته‌اند حزب‌الله از آغاز جنگ غزه که نبردی موازی را در شمال اسرائیل برای حمایت از گروه افراطی حماس به راه انداخته، تا هفته گذشته بیش از پنج هزار فروند راکت به سوی شمال اسرائیل شلیک کرده بود.

حماس و حزب‌الله از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای متحد اسرائیل تروریستی شناخته می‌شوند.

اسرائیل برای مقابله با راکت‌های کوتاه‌برد، دارای سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین است، اما در برابر پهپادهای حامل مواد انفجاری که در ارتفاع کمتر از سطح رادار پرواز می‌کنند، هنوز تجهیزات مؤثری نیافته است.

بخش بزرگی از آسیب وارده به شهرها و شهرک‌ها در شمال اسرائیل ناشی از پهپادهایی بوده که اسرائیل نتوانسته آن را رهگیری و منهدم کند.

از بعد از کشته شدن فواد شُکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله هدفمند ارتش اسرائیل در روز ۹ مرداد، حملات متقابل حزب‌الله و ارتش اسرائیل ادامه یافته اما حزب‌الله تأکید دارد که عملیات روزانه آن هنوز آن انتقام گسترده‌ای نیست که حسن نصرالله، دبیر کل این گروه، وعده آن را داده است.

شمار تلفات نیروهای حزب‌الله در ده ماه و نیم اخیر به بیش از ۴۵۰ تن رسیده است. ۱۲۸ غیرنظامی نیز در طرف لبنانی در این دوره کشته شده‌اند.

در طرف اسرائیلی نیز ۲۲ نظامی و ۲۶ غیرنظامی کشته شده‌اند.

مرگ یک گروگان ۷۹ ساله در غزه؛ بازگردان اجساد شش گروگان به اسرائیل

همزمان با ادامه بحران در مرز شمالی اسرائیل با جنوب لبنان، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه از مرگ یک گروگان دیگر این کشور در دست حماس خبر داد و جسد او را همراه با پیکر پنج گروگان دیگر این کشور که در تونلی در غزه یافته بود، برای خاکسپاری به اسرائیل برگرداند.

کیبوتص نیرعوز، یکی از مزارعی که شماری از مردم روستایی آن در حمله غافلگیرانه گروه افراطی حماس در روز ۱۵ مهر پارسال کشته و گروه دیگری از آن‌ها نیز به عنوان گروگان به غزه ربوده شدند، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد اعلام کرد آوراهام موندار، گروگان ۷۹ ساله، در اسارت کشته شده است.

به گفته کیبوتص نیرعوز، موندار در دورانی که در دست حماس بود، شکنجه جسمی و روحی شده بود. آقای موندار همراه با همسر، دخترش و نوهٔ ۹ ساله‌اش ربوده شده بود. همسر، دختر و نوهٔ او حدود دو ماه پس از شروع جنگ غزه در جریان یک معامله میان اسرائیل با گروه افراطی حماس آزاد شدند.

خانواده آقای موندار اعلام کردند ارتش جسد او را در یک تونل حماس یافته و به اسرائیل برگردانده است. شاخار مور، خواهرزاده آقای موندار به یدیعوت آحرونوت گفت این خبر تکان‌دهنده نشان شکست اسرائیل و رهبری کشور و شخص بنیامین نتانیاهو در نجات زنده گروگان‌ها است و اگر توافقی برای آزادی گروگان‌ها همان دو ماه اول ادامه می‌یافت، او اکنون زنده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش همچنین پیکر ناداو پُوپِلوِل، یِگِو بوخشتوف، حییم پِری و یورام مُسگِر را که گروگان‌های دیگر حماس بوده و مرگ آن‌ها را قطعی دانسته بود، شامگاه دوشنبه همراه با جسد آوراهام موندر یافته و به اسرائیل برگردانده است. نام ششمین گروگان کشته شده که جسد او دوشنبه شب به اسرائیل برگردانده شده، هنوز رسانه‌ای نشده تا ابتدا این خبر به اطلاع خانواده او برسد.

یورام مسگر و حییم پری، هر دو ۸۰ ساله، از سالمندترین گروگان‌های اسرائیل در دست حماس بودند که همسر و شمار دیگری از اعضای خانواده آن‌ها نیز در حمله حماس کشته و یا گروگان گرفته شدند. نام آقای مسگر که از بنیانگذاران کیبوتص‌های جنوب اسرائیل و حامی صلح با فلسطینیان درغزه بود، در کارزار خانواده گروگان‌ها در ۳۱۹ روز گذشته بارها تکرار شده بود.

با مرگ یک گروگان و دستیابی اسرائیل به جسد او و پنج گروگان جان باخته دیگر، شمار گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس به ۱۰۹ تن کاهش یافت.

اعلام خبر مرگ موندر و بازگرداندن جسد او و پنج تن دیگر از گروگان‌های کشته شده در غزه، خانواده سایر گروگان‌های اسرائیلی را که هنوز امید به بازگشت زنده عزیزان خود را دارند، به شدت نگران کرده و آن‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل در روز سه‌شنبه خواهان قطعی کردن توافق جاری برای پایان جنگ و آزادی گروگان‌هایی شدند که ممکن است هنوز زنده باشند.

با مرگ یک گروگان و دستیابی اسرائیل به جسد او و پنج گروگان جان باخته دیگر، شمار گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس به ۱۰۹ تن کاهش یافت.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه شب پس از مذاکرات سه ساعته با وزیر خارجه آمریکا که به اورشلیم رفته بود، در یک ویدئو گفت برای بازگرداندن بیشترین گروگان‌های زنده در همان مرحله اول توافقی که در دست تنظیم است، اصرار دارد.

آنتونی بلینکن دوشنبه در تل‌آویو گفت به خانواده شماری از گروگان‌ها که برای دیدن او در برابر هتلش تجمع کرده بودند، گفت امیدوار است این بار این توافق به آزادی عزیزان آن‌ها منجر شود.

آقای بلینکن همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور اسرائیل در روز دوشنبه گفت تلاش جاری شاید «آخرین فرصت» برای بازگرداندن گروگان‌ها باشد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG