لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

حوثی‌ها دفتر حقوق بشر سازمان ملل در صنعا را «تصرف کردند»


طرفداران حوثی‌ها در پایتخت یمن
طرفداران حوثی‌ها در پایتخت یمن

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید حوثی‌های یمن پس از یورش به دفتر این نهاد در صنعا و وادار کردن کارمندان آن به تحویل دادن وسایل، ازجمله مدارک، مبلمان و خودروها، این دفتر را تصرف کرده‌اند.

فولکر تورک ذر بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد منتشر شد، افزود: «نیروهای انصارالله (حوثی‌ها) باید این ساختمان را ترک کنند و تمامی وسایل و دارائی‌های آن را بلادرنگ پس دهند.»

تصرف دفتر حقوق بشر سازمان ملل جدیدترین مورد از حملات حوثی‌ها به کارکنان سازمان ملل و سایر نهادهای امدادرسان بین‌المللی است. این اقدامات در شرایطی انجام می‌شود که حوثی‌های مورد حمایت ایران به حملات خود به مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ که از آبان ماه آغاز شده ادامه می‌دهند.

روز سه شنبه نیز به دو کشتی تجاری در حال عبور از دریای سرخ سه بار حمله شد که این اقدامات منسوب به حوثی‌ها است.

سخنگوی این گروه شبه‌نظامی به تماس‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اظهارنظر در درباره یورش به دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پایتخت یمن پاسخ نداد.

دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گفت که پس از کارزار سرکوبگرانه حوثی‌ها که از ماه ژوئن آغاز شد، این نهاد تمامی فعالیت‌های خود را در صنعا، پایتخت یمن، و سایر مناطق تحت کنترل این گروه متوقف کرده بود ولی به فعالیت در مناطق تحت کنترل حکومت قانونی یمن ادامه می‌داد.

به گفته این نهاد، حوثی‌ها در ماه خرداد بیش از ۶۰ نفر از کارکنان نهادهای مختلف سازمان ملل و سایر نهادهای امدادرسان بین‌المللی را دستگیر کردند.

شش نفر از بازداشتی‌ها کارکنان دفتر حقوق بشر سازمان ملل بودند. دو نفر دیگر از کارکنان این نهاد نیز در نوامبر ۲۰۲۱ و اوت ۲۰۲۳ دستگیر شده‌اند.

چند روز پس از دستگیری‌های ماه ژوئن حوثی‌ها ادعا کردند که «اعضای یک شبکه جاسوسی آمریکایی- اسرائیلی» را بازداشت کرده‌اند.

پس از آن، حوثی‌ها چند ویدئو از آنچه که ادعا می‌کنند «اعترافات» ۱۰ شهروند یمنی است را منتشر کردند. چند نفر از افراد بازداشت شده در این مصاحبه‌ها گفتند که سفارت آمریکا در یمن آن‌ها را اجیر کرده است.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گفت یکی از کارمندان بازداشت‌شده این نهاد به نظر می‌رسد که تحت فشار مجبور شده به اتهامات ساختگی از جمله جاسوسی «اعتراف» کند.

راستی‌آزمایی یا تأیید ادعاهای حوثی‌ها در مورد جاسوسی این افراد امکان‌پذیر نیست.

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ بخش گسترده‌ای از نواحی شمالی و مرکزی یمن، از جمله صنعا، را تصرف کردند که به شروع جنگ داخلی در این کشور منجر شد.

تخمین زده می‌شود که در طول جنگ داخلی یمن بیش از ۱۵۰ هزار نفر، شامل نظامیان و غیرنظامیان، کشته شده و تحت تأثیر بحران بشری شدید و گسترده که سازمان ملل آن را بزرگ‌ترین بحران بشری جهان توصیف کرده بود هزاران نفر دیگر بر اثر بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

در دو سال گذشته شدت جنگ بین شورشیان حوثی و نیروهای حکومت قانونی یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است کاهش و امیدواری به نوعی توافق برای حل مسالمیت‌آمیز این بحران افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG