لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

ورود سامانه بارشی جدید به ایران همزمان با تداوم بسته بودن جاده‌ها در مناطق غربی


مسدود شدن راه‌ها در پی برف و کولاک در کردستان
مسدود شدن راه‌ها در پی برف و کولاک در کردستان

در حالی که سازمان هواشناسی ایران از ورود سامانه بارشی جدید از روز پنج‌شنبه، ۳۰ دی، خبر می‌دهد، برخی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی کشور به‌ویژه مناطق غربی هم‌چنان بسته است و کمک‌رسانی به این مناطق به‌کُندی پیش می‌رود.

رئیس مرکز پیش‌بینی وضع هوا در ایران روز پنج‌شنبه از ورود سامانه بارشی جدید از سمت غرب و شمال غرب، بارش برف و باران در بیش از ۱۶ استان، همچنین کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در نیمه شرقی کشور طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد.

در پی ورود سامانه بارشی به کشور در روزهای اخیر بسیاری از مناطق نوار غربی ایران با بارش سنگین برف و کولاک روبه‌رو شده است.

معاون اداره کل راهداری آذربایجان شرقی شامگاه چهارشنبه، ۲۹ دی، اعلام کرد که کولاک تقریبا در تمامی محورهای این استان حاکم شده و در پی آن برخی محورهای مواصلاتی از جمله اتوبان تبریز-سهند به دلیل «عدم دید کافی» مسدود شده است.

در همین حال فرماندار مریوان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بر اثر بارش سنگین برف، راه ارتباطی ۶۱ روستای استان کردستان مسدود شده است.

علاوه بر مسدود شدن راه‌ها، بارش سنگین برف موجب قطع شدن چندروزه برق در برخی نقاط غرب کشور نیز شده است.

در همین رابطه یدالله شکری، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی در کرمانشاه، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از ۱۲۰ روستای دارای قطعی در این شهرستان، برق ۲۷ روستا هنوز وصل نشده و از راه ۲۰۹ روستای شهرستان، راه ارتباطی ۳۶ روستا هم‌چنان قطع است.

رئیس پلیس راه کردستان هم با اشاره به مسدود بودن تمامی راه‌های اصلی و فرعی استان به علت بارش برف و کولاک اعلام کرده بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران غیر از دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی و درمانی تمام ادارات استان روز پنج‌شنبه ۳۰ دی تعطیل و تردد در تمام جاده‌های بین شهری ممنوع است.

‌علی‌اکبر آشوری، مدیر مرکز مدیریت راه‌ها، هم روز پنج‌شنبه از انسداد ۴۵ جاده کشور به دلیل سیلاب، برف و کولاک و نبود ایمنی‌ خبر داده و گفته که تلاش راهداران برای باز کردن مسیرهای مسدودشده هم‌چنان ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز ضمن پیش‌بینی وقوع کولاک و بهمن در ارتفاعات استان در پی ورود سامانه بارشی جدید گفته است که روز پنج‌شنبه کمینه دمای هوا در تهران به منفی ۳ درجه و در شهرستان‌های فیروزکوه و آبعلی به منفی ۱۶ و منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

صادق ضیاییان در همین حال از وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور در روز جمعه خبر داده و گفت که از بعدازظهر پنج‌شنبه و روز جمعه در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، سمنان و اصفهان نیز وزش باد شدید صورت خواهد گرفت و در مناطق مستعد می‌تواند منجر به گرد و خاک شود.

سازمان هواشناسی همچنین پیش‌بینی کرده که طی دو روز آینده خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر، مواج و توفانی است.

در همین حال مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور «هشدار قرمز دریایی» گفته است که دریای عمان از روز پنج‌شنبه شاهد وزش بادهای شدید خواهد بود و در روز جمعه، سرعت باد در مناطق ساحلی به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت و در مناطق دور از ساحل به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

به گفته محسن حیدری، در پی این توفان دریایی، ارتفاع موج در مناطق ساحلی به سه متر و در مناطق دور از ساحل به چهار متر هم خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG