لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

وزارت خارجه ایران اتهام هدف قرار دادن مقامات سابق آمریکا را «بی‌اساس» خواند


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اتهامات مطرح‌شده درباره هدف قرار دادن مقامات سابق آمریکا از سوی ایران را بی‌اساس خواند و ادعا کرد که این سخنان، با اهداف خاص سیاسی و در «شرایط ملتهب کنونی منطقه» مطرح می‌شود.

او روز پنجشنبه، پنجم مهرماه، به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در مورد تهدید‌های جمهوری اسلامی علیه مقامات پیشین آمریکایی واکنش نشان داد و آن را اتهاماتی «مضحک و کاملا بی‌اساس» خواند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در گفت‌وگویی در روز چهارشنبه چهارم مهر با «تودی»، برنامه صبحگاهی شبکه ان‌بی‌سی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران برای «ترور» دونالد ترامپ گفت که آمریکا این تهدیدها را به طور جدی و با دقت دنبال می‌کند.

آقای بلینکن در عین حال تأکید کرد که این تهدیدها تنها شامل دونالد ترامپ نمی‌شود و دیگر مقامات ارشد دولت ایالات متحده نیز توسط ایران مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

در همین روز دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد کنونی انتخابات پیش‌رو، در یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت کارولینای شمالی گفت: «همانطور که می‌دانید، در طول زندگی‌ام، دو تلاش برای ترور من در کار بوده که ما از آنها مطلع هستیم که شاید کار ایران باشد یا نباشد، اما احتمالا هست».

او افزود: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، به کشور تهدیدکننده، که در این مورد ایران است، اطلاع می‌دادم که اگر شما به این شخص آسیبی برسانید، ما بزرگترین شهرها و خود کشورتان را تکه‌تکه خواهیم کرد».

آقای ترامپ سپس گفت که او و کشورش «به طور مستقیم توسط ایران تهدید شده‌اند» و باید پیام قاطعی به تهران برسد که دخالت در طرح قتل یا آسیب رساندن به یک رئیس‌جمهور آمریکا یا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، شدیدترین عواقب را خواهد داشت.

اظهارات دونالد ترامپ، یک روز بعد از آن مطرح شد که ستاد انتخاباتی او اعلام کرد دستگاه امنیتی ایالات متحده، این نامزد جمهوری‌خواهان را در جریان اقدامات «واقعی» جمهوری اسلامی برای ترور او قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در پاسخ به این اظهارات آنها را «اتهاماتی مضحک و کاملا بی‌اساس و بخشی از فضاسازی‌های انتخاباتی در آمریکا» دانست.

او در حالی که به همین سخنان واکنش نشان می‌داد،‌ گفت که این اظهارات «حتی ارزش پاسخگویی هم ندارد».

دونالد ترامپ، در ماه‌های اخیر دو بار هدف سوءقصد قرار گرفته است.

آخرین بار ۲۵ ام شهریور ماه، در پی وقوع تیراندازی در نزدیکی باشگاه گلف دونالد ترامپ در وست پالم بیچ، مأموران به سمت فردی که اقدام به تیراندازی کرده بود شلیک کردند. هرچند او موفق شد از صحنه بگریزد اما اندکی بعد مقام‌های پلیس مظنون را که «رایان وسلی روث، ۵۸ ساله و اهل هاوایی معرفی شد دستگیر کردند.

حدود دو ماه پیش از سوء قصد دوم، دونالد ترامپ در اجتماعی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا، هدف تیراندازی قرار گرفت و گوش او مجروح شد. مأموران سرویس مخفی فرد مهاجم را که هویت‌اش «توماس کروکس ۲۰ ساله» اعلام شد به ضرب گلوله کشتند.

جمهوری اسلامی ایران اما پس از این سوءقصد، گزارش‌ برخی رسانه‌ها درباره تلاش برای کشتن رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را رد کرد.

علاوه بر این اخبار، گزارش‌های بسیاری نیز از حملات هکرهای تحت حمایت ایران به ستادهای انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا حکایت دارد.

هرچند ایران این اتهامات را رد می‌کند اما شرکت گوگل اواخر مرداد ماه این حملات هکری را تأیید کرد و گزارش‌های اخیر رسانه‌های آمریکایی نیز نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همچنان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را هک می‌کند.

شهروندان ایالات متحده روز پنجم نوامبر برای انتخاب رئیس‌جمهور پای صندوق‌های رأی می‌روند و بر اساس نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، دو نامزد انتخابات پیش‌رو همچنان شانه به شانه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

​با استفاده از رسانه‌های ایران، ان‌بی‌سی و رادیو فردا؛ س.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG