لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

شش مرد و یک زن در زندان رجایی‌شهر کرج «اعدام شدند»


زندان رجایی‌شهر کرج
زندان رجایی‌شهر کرج

گزارشهای رسیده از ایران حاکی است که روز چهارشنبه ۲۹ بهمن حکم اعدام هفت زندانی از جمله یک زن در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شده است.

سازمان حقوق بشر ایران با اعلام این خبر نوشته که به‌نظر می‌رسد همه این زندانیان با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند.

بنابر این گزارش، شش زندانی مرد اعدام‌شده روز ۲۷ بهمن جزو گروه ۱۰ نفره‌ای بودند که برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. در حالی که این شش نفر در این زندان اعدام شدند، «چهار زندانی دیگر موفق شدند با اخد رضایت یا مهلت به سلول‌های خود بازگردند».

هویت شش زندانی مرد اعدام‌شده هنوز مشخص نیست، اما سازمان حقوق بشر ایران نام زن اعدام‌شده را «زهرا اسماعیلی» اعلام کرده و گزارش داده که او با اتهام «قتل عمد»، به قصاص نفس محکوم و از زندان شهرری برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود.

این سازمان از قول یک «منبع مطلع» می‌نویسد که «زهرا اسماعیلی به اتهام قتل همسرش به قصاص محکوم شده بود. همسر وی از مأموران اداره آگاهی بود و آزار و اذیت‌های مختلفی داشته است».

اعدام در ایران، محور گزارش جاوید رحمان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00

پیش از این برخی رسانه‌ها نوشته بودند که علیرضا زمانی، شوهر زهرا اسماعیلی که در ۲۵ تیر ۹۷ به قتل رسید، «بارها همسر و دخترش را مورد ضرب و شتم قرار داده و خانم زهرا اسماعیلی را در برابر فرزندانش تهدید به قتل کرده بود».

رسانه‌های داخل ایران یا منابع رسمی جمهوری اسلامی هنوز در مورد اعدام این زندانیان خبری منتشر نکرده‌اند.

بررسی اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری میلادی تا امروز ۴۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۲۵ اعدام از بین ۲۸۰ اعدامی که سال ۲۰۱۹ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

اعدام در ایران یکی از محورهای گزارش جدید جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران، بود.

او در گزارش خود می‌نویسد که از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۰ دست‌کم ۲۳۳ اعدام در ایران گزارش شده و تأکید می‌کند که این اعدام‌ها به‌دنبال محاکمات غیرعادلانه انجام شده است.

با استفاده از سایت سازمان حقوق بشر ایران و رادیو فردا / پ.پ /ک.ر

XS
SM
MD
LG