لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

جدال پرس تی‌وی و وزارت خارجه بر سر مذاکرات؛ صداوسیما می‌گوید «انتظارات» ایران را منتشر می‌کند


در ادامه بگومگوی دیپلمات‌های ایرانی و صداوسیما، احمد نوروزی، قائم مقام شبکه پرس‌ تی‌وی، می‌گوید گزارش‌های این شبکه از مذاکرات اتمی «سطح انتظارات ایران» در مذاکرات وین بوده که به صورت «شفاف» مطرح شده است.

این مدیر ارشد صداوسیما با رد انتقادات وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که «خیلی از اطلاعات» مربوط به مذاکرات را هنوز مطرح نکرده و مطالبی که تاکنون منتشر کرده صحت دارد.

چالش بین این شبکه و مدیران وزارت خارجه از روز اول اردیبهشت و زمانی آغاز شد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، در توییتی با انتقاد از رویکرد شبکه پرس‌ تی‌وی در پوشش مذاکرات احیای برجام در وین به انگلیسی نوشت: «نمی‌دانم منبع آگاه پرس تی‌وی در وین کیست، ولی او قطعا آگاه نیست.»

پیش از این توییت عراقچی، شبکه پرس‌ تی‌وی در چند گزارش به نقل از «منبع آگاه» مدعی موافقت مذاکره‌کنندگان ایران با «تعلیق» گام به گام تحریم‌ها شده و جزئیاتی درباره توافق ایران و آمریکا از جمله نحوه زمان‌بندی «تعلیق» تحریم‌ها منتشر کرده بود.

این رسانه همچنین در گزارش‌های خود اعلام کرد که بر اساس توافق مذاکره‌کنندگان در وین، تحریم‌ها قرار نیست «لغو» شوند، بلکه قرار است «تعلیق» شوند و به نقل از منبع آگاه نوشت که خواست مقام‌های حکومت ایران در تهران «لغو یک‌باره تمام تحریم‌ها» است.

برخی در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی کرده‌اند که منبع آگاه شبکه پرس تی‌وی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران یا افراد نزدیک به او باشند.

آقای شمخانی که از مخالفان امضای برجام است، در ماه‌های گذشته جدال‌های لفظی علنی با مقام‌های دولت حسن روحانی داشته که مرتبط با احیای برجام بوده‌اند.

دومین واکنش وزارت خارجه ایران به این گزارش‌ها در بیانیه انتقادی تندی مطرح شد که روز سوم فروردین صادر شد و شبکه پرس‌ تی‌وی را به «انتشار اخبار تحریف‌شده و مجعول» و «تخریب» مذاکره‌کنندگان متهم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران همچنین با اشاره به پخش برخی برنامه‌های تلویزیونی درباره پشت پرده و حاشیه مذاکرات، مدیران صداوسیما به «بی‌تقوایی» و «کم‌اطلاعی و ساده‌دلی» و «انتشار دروغ‌های شاخدار» متهم شده بودند.

پیش از این هم پخش برنامه تلویزیونی گاندو با اعتراض محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مواجه شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران مرداد سال گذشته تأیید کرد که آقای ظریف در نامه‌ای به علی خامنه‌ای درباره این سریال «گلایه» کرده و رهبر جمهوری اسلامی نیز پاسخ داده که «مطلقاً راضی نیست» به مجموعه وزارت خارجه و ظریف «اهانتی صورت بگیرد».

چهره یکی از بازیگران این سریال شبیه محمدجواد ظریف بود اما در این سریال سمت او معاون وزیر ذکر شده بود. در این سریال همچنین بخش‌هایی درباره رابطه خواهرزاده یکی از مسئولان جمهوری اسلامی با فردی شبیه به جیسون رضائیان با نام «مایکل هاشمیان» که «جاسوس» نامیده می‌شد، پخش شد.

در روزهای اخیر نیز در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و صداوسیما گزارش‌هایی شبیه ادعاهای طرح شده در سریال گاندو علیه تیم مذاکره‌کننده ایران پخش شده است.

وزارت خارجه ایران می‌گوید که این گزارش‌ها «اهداف انتخاباتی» دارند و وعده داده است که به زودی «بخشی از اسناد غیرمحرمانه مذاکراتی برجام» را منتشر کند.

XS
SM
MD
LG