لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

اعتراض صنفی کارگران هفت تپه و فولاد اهواز به رغم «تهدیدها» ادامه یافت


بیست و سومین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه و هجدهمین روز اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایرانبه رغم تهدید رئیس قوه قضائیه انجام شد
بیست و سومین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه و هجدهمین روز اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایرانبه رغم تهدید رئیس قوه قضائیه انجام شد

اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در شهرهای شوش و اهواز روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت.

بیست و سومین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه و هجدهمین روز اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در شرایطی برگزار شد که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، روز دوشنبه تهدید کرده بود «بهانه کردن مطالبات کارگران، به گفته او، برای برهم زدن نظم کشور قابل قبول نیست».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او گفته بود «باید با کسانی که می‌خواهند به بهانه پیگیری مطالبات کارگران عزیز، بهره‌برداری ابزاری کنند و نظم کشور را برهم بزنند، برخورد شود».

اما بر اساس فیلم‌های انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در تجمع روز سه‌شنبه خود شعار دادند: «نه تهدید، نه زندان- دیگه فایده نداره»‌.

تجمع‌کنندگان همچنین خواستار آزادی اسماعیل بخشی، یکی از نماینگان خود شدند که از یکشنبه ۲۷ آبان همراه با سپیده قلیان فعال مدنی، در بازداشت به سر می‌برد. آنها در راهپیمایی خود در شوش شعار دادند:‌ «اسماعیل رو گرفتن - ما همه بخشی هستیم».

در ارتباط با بازداشت آقای بخشی و وضعیت او، مصطفی نظری دادستان عمومی و انقلاب شوش، روز سه‌شنبه گفت که «فعلاً تحقیقات مقدماتی روی پرونده این فرد بازداشتی در حال انجام است و ما منتظر نتیجه تحقیقات هستیم و به محض حصول نتیجه، تصمیم‌گیری‌ها انجام خواهد شد».

این مقام قضایی همچنین درباره خانم قلیان گفت: «پرونده خانمی که در تجعمات هفت‌تپه بازداشت شد نیز در مرحله تحقیقات مقدماتی است».

او در پاسخ به این پرسش که به چه علت دیگر بازداشتی‌های این تجمعات به قرار کفالت آزادند اما این دو شخص هنوز در بازداشت هستند، گفت: «وارد جزئیات آن نمی‌شوم. بنده سخنگوی قوه قضائیه نیستم. تا زمان مشخص شدن پرونده، جزئیات آن را نمی‌توانیم بگوییم. تا وقتی فردی محکوم نشده جزئیات آن را نخواهیم گفت».

در جریان اعتراض‌ها و تجمعات یکشنبه ۲۷ آبان در شوش، ۱۹ تن به دست مأموران امنیتی بازداشت شدند که ۱۷ تن از آنها هفته گذشته با قید کفالت آزاد شدند.

در همین حال، به نوشته کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، راهپیمایی و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در شرایطی برگزار شد که آنان تماس‌هایی با شماره‌های ناشناس داشته و تهديد شده بودند در صورت شركت در تجمع‌ها بازداشت خواهند شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار واگذاری مالکیت این شرکت به کارگران و با مدیریت شورای کارگری و یا به دولت هستند. آنها همچنین خواستار پرداخت کامل دستمزدهای معوقه خود هستند. تاکنون دو ماه از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت شده است و قرار است دو ماه دیگر در دی ماه پرداخت شوند.

در این میان، دولت حسن روحانی با تغییر در مالکیت این واحد کشاورزی- صنعتی مخالفت کرده‌ است.

راهپیمایی و تجمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز

فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از راهپیمایی صدها تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در خیابان‌های اهواز در روز سه‌شنبه است.

آنها در این راهپیمایی و تجمع در مقابل استانداری خوزستان با دادن شعارهایی از عملکرد حکومت انتقاد کردند. آنها شعار دادند: «نه حاکم، نه دولت - نیستن به فکر ملت» و «دولت، مافیا - پیوندتان مبارک».

در این ارتباط، ‌به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، تعداد کارگران معترض در این راهپیمایی و تجمع، از روزهای قبل بیشتر بود و آنان خواستار پاسخگویی مسئولان و نیز فعالیت مجدد خطوط تولید گروه ملی صنعتی فولاد ایران شدند.

محمد دشت بزرگ، یکی از کارگران این مجتمع صنعتی، درباره مشکلات به وجود آمده در این شرکت به ایرنا گفت:‌ «وضعیت امروز ناشی از بی‌تدبیری‌هایی است که در گذشته و حال صورت گرفته و این مشکل از نظر ما تنها با ادغام گروه ملی و فولاد خوزستان قابل حل است».

او افزود: «بانک ملی مالک گروه ملی است اما توجهی به خواسته‌های ما ندارد و به همین دلیل برخی از خطوط گروه ملی از مدار تولید خارج شده‌اند».

رضا ساعدی، یکی دیگر از تجمع کنندگان، گفت: «در حالی که دیگر گروه‌های فولادی کشور به تولید و فروش محصولات خود مشغولند این گروه ملی صنعتی فولاد ایران است که خطوط خود را از مدار خارج کرده و نقشی در تولید ندارد».

او اضافه کرد: «خواسته ما کارگران تنها پرداخت حقوق نیست، ما می‌خواهیم کار کنیم تا برای خانواده خود امرار معاش کنیم».

بر اساس گزارش‌ها، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواستار راه‌اندازی تولید، ‌بازگرداندن، مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌شان هستند. مدیر عامل این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که پس از فروش محصولات این مجتمع، یک ماه و نیم از سه ماه دستمزد معوقه آنان پرداخت خواهد شد.

دولت حسن روحانی با تغییر در مالکیت این مجتمع بزرگ صنعتی مخالفت کرده‌ است.

به نوشته ایرنا، بانک ملی به عنوان مالک گروه ملی صنعتی فولاد ایران، بنگاه‌داری را وظیفه خود نمی‌داند و بر واگذاری آن تأکید می‌کند.​

با استفاده از گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا و منابع خبری؛ ر.ب/م.ا.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG