لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

تاکید سخنگوی طالبان بر «حفظ امنیت اقلیت‌ها» در گفت‌وگو با رسانه اسرائیلی


مذاکره‌کنندگان طالبان در دوحه، قطر
مذاکره‌کنندگان طالبان در دوحه، قطر

یک سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ای اسرائیلی وعده داد که حکومت طالبان امنیت همه اقلیت‌ها و اقوام در افغانستان را تضمین خواهد کرد.

به گزارش شبکه دولتی رادیو و تلویزیون اسرائیل، «کان‌نیوز»، سهیل شاهین، یکی از سخنگویان طالبان، روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار این شبکه این سخن را بیان کرد.

در پی پخش مصاحبه شبکه کان با سهیل شاهین، این سخنگوی طالبان اعلام کرد که با هیچ رسانه اسرائیلی گفت‌وگو نکرده است.

با این حال خبرنگار «کان‌نیوز» فاش کرد که دو بار نام شبکه خود را به سهیل شاهین گفته، اما از ذکر اسرائیلی بودن شبکه در مصاحبه‌اش با سخنگوی طالبان خودداری کرده است.

سهیل شاهین در مورد مفهوم اجرای شریعت اسلامی چنین توضیح داده است: «کسی در افغانستان نباید هراسان شده و از کشور خود برود و اجرای شریعت اسلامی به این معنی نیست که جان آنها در خطر است، بلکه شریعت اسلامی، صلح و ثبات را تحکیم خواهد کرد.»

شبکه کان و سایر رسانه‌های اسرائیل این سخنان سهیل شاهین را تضمین ضمنی حکومت طالبان برای زندگی و امنیت تنها یهودی باقی‌مانده در افغانستان قلمداد کرده‌اند. اما این سخنگوی طالبان گفته بود که سیک‌ها و اقوام هندی مانند سایر اقلیت‌ها در امان خواهند بود.

سهیل شاهین، که برخلاف شماری از مقامات طالبان به افغانستان بازنگشته و از دوحه، پایتخت قطر، سخن می‌گفت، افزود که طالبان وارد شدن آسیب به جان انسان‌ها و اموال آنها را مکروه می‌داند.

در این میان، به نوشته تایمز اسرائیل، زوولون سیمانتوب، آخرین یهودی ساکن افغانستان، گفته است با وجود قدرت گرفتن طالبان، زادگاهش را ترک نکرده و به کشور دیگری نخواهد رفت.

آقای سیمانتوب روز سه‌شنبه به تلویزیون هند گفت که اگر از افغانستان برود، کسی نخواهد بود که از کنیسه یهودی در کابل مراقبت کند. وی افزوده است که افغانستان خانه او است.

رسانه‌های اسرائیل چند ماه پیش، و قبل از سقوط حکومت اشرف غنی و ورود طالبان به کابل، از این احتمال خبر داده بودند که این آخرین یهودی افغانستانی کشورش را ترک کرده و برای ملحق شدن به خانواده‌اش، به اسرائیل برود.

به نوشته جروزالم پست، همسر و دو دختر آقای سیمانتوب، ۲۳ سال پیش از افغانستان رفته و ساکن اسرائیل شده‌اند.

وی، که اکنون ۶۱ ساله است، در سال‌های گذشته یک رستوران در کابل داشت و کباب‌های او هر روز مشتریان زیادی را به خود جلب می‌کرد.

او در همین حال، غذای خود را به سبک کاشر یهودی تهیه می‌کند و نیایش‌های یهودی را به تنهایی در کنیسه کابل برگزار می‌کند.

از چند هزار یهودی افغانستان، که از قدیمی‌ترین اقوام در آسیا بودند، حدود چهار هزار تن از آنها اندکی پس از تشکیل اسرائیل راهی این کشور شدند و بقیه به کشورهای غربی رفتند.

روزنامه «جوییش تلگراف» خبر داده بود که طالبان در دوره پیشین حکومت خود در افغانستان، لوح تورات باستانی کنیسه کابل را که پنج قرن قدمت داشت، «در بازار سیاه فروختند».

معلوم نیست لوح باستانی فروخته شده در اختیار کدام موزه یا مجموعه‌دار است اما زوولون سیمانتوب گفته بود که این تورات «دوباره پیدا خواهد شد». وی توضیح بیشتری نداده بود.

XS
SM
MD
LG