لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در کرانه باختری حمله کرد؛ دو فلسطینی در درگیری‌ها کشته شدند


نمایی عمومی از اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن که نیروهای اسرائیلی به آن حمله کردند
نمایی عمومی از اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن که نیروهای اسرائیلی به آن حمله کردند

نیروهای اسرائیلی روز پنجشنبه ۱۱ فروردین به یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن حمله کردند. در نتیجه درگیری‌های مسلحانه، دو فلسطینی کشته و ۱۵ نفر دیگر مجروح شدند.

اسرائیل می گوید هدف این حمله شبکه‌ای از پیکارجویان فلسطینی بوده که در مجموعه حملات مرگبار اخیر در خاک این کشور دخالت داشته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در رویدادی دیگر یک مرد ۲۸ ساله اسرائیلی در یک اتوبوس در کرانه باختری با ضربات چاقو یک مهاجم فلسطینی مجروح شده و مهاجم توسط عابران کشته شده است.

تصاویر ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که همزمان با صدای تیراندازی، دود آسمان اردوگاه جنین را فرا گرفته است و سربازان اسرائیلی و افراد مسلح فلسطینی در کوچه‌های باریک این اردوگاه به سوی یکدیگر تیراندازی می‌کنند.

روز ۹ فروردین یک مرد فلسطینی اهل یکی از روستاهای اطراف جنین پنج اسرائیلی را به ضرب گلوله کشت. در حملات اخیر مهاجمان فلسطینی ۱۱ شهروند اسرائیلی کشته شده‌اند.

اداره بهداشت تشکیلات خودگران فلسطین اعلام کرد که روز پنجشنبه دو مرد ۱۷ و ۲۳ ساله فلسطینی در جنین کشته شده‌اند و یک مرد ۳۰ ساله نیز در نزدیکی شهر بیت‌لحم کشته شده است که به نظر می‌رسد فردی است که با چاقو به شهروند اسرائیلی حمله کرده بود.

ارتش اسرائیل گفت نیروهای این کشور به محض ورود به اردوگاه جنین با هدف دستگیری سه فرد مظنون به دخالت در حمله مرگبار روز ۹ فروردین، هدف حمله پیکارجویان فلسطینی قرار گرفتند و یک سرباز اسرائیلی در این درگیری مجروح شده است.

به گفته ارتش اسرائیل، در جریان عملیات‌های اخیر این کشور در نقاط مختلف کرانه باختری رود اردن که هدف آن پیشگیری از وقوع حملات بیشتر در خاک اسرائیل است در مجموع ۳۱ مظنون دستگیر شده‌اند.

اردوگاه جنین محل یکی از مرگبارترین درگیری‌ها در دومین خیزش (انتفاضه) فلسطینیان بود. این درگیری بین ارتش اسرائیل و پیکارجویان فلسطینی که در آوریل ۲۰۰۲ روی داد حدود سه هفته طول کشید و طبق آمارهای سازمان ملل ۲۳ سرباز اسرائیلی و حداقل ۵۲ فلسطینی از جمله غیرنظامیان کشته شدند.

به نظر می‌رسد تشکیلات خودگردان فلسطینی که بخش‌های از مناطق اشغالی کرانه باختری را اداره می‌کند و با دولت اسرائیل در امور امنیتی نیز همکاری دارد، در سال‌های اخیر بر اردوگاه جنین کنترل چندانی ندارد و سربازان اسرائیلی هنگام ورود به شهر و اردوگاه جنین مورد حمله قرار می‌گیرند.

گروه تندرو جهاد اسلامی پس از درگیری روز پنجشنبه، تمامی پیکارجویان خود را به حالت آماده‌باش درآورد.

در شرایطی که دولت اسرائیل می‌کوشد همکاری با برخی از کشورهای عربی برای مقابله با خطر ایران را گسترش دهد وقوع حملات اخیر بار دیگر بحران فلسطین را عمده کرده است. طی ده سال گذشته هیچ مذاکره‌ای در راستای صلح بین دو طرف انجام نشده و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف است.

مقامات ارشد اسرائیل، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطینی در هفته‌های اخیر دیدارهای متعددی برگزار کرده و دولت اسرائیل با هدف حفظ آرامش در آستانه ماه رمضان اقداماتی برای نشان دادن حسن نیت خود انجام داده است.

اسرائیل امیدوار است با این اقدامات از تکرار درگیری‌های خشونت‌آمیز سال گذشته در اورشلیم (بیت‌المقدس) که به یک جنگ ۱۱ روزه در نوار غزه منجر شد جلوگیری کند.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ بخش شرقی اورشلیم، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را اشغال کرد. فلسطینیان این مناطق را بخش‌های جدایی‌ناپذیر از کشور آینده خود می‌دانند. اسرائیل بخش شرقی بیت‌المقدس را به خاک خود ضمیمه کرده ولی جامعه بین‌المللی این اقدام را به رسمیت نشناخته است.

جامعه بین‌المللی از جمله سازمان ملل با صدور بیانیه‌های متعدد گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را محکوم کرده و این اقدامات را غیرقانونی می‌داند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG