لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

انتشار تنها روزنامه حامی جنبش دمکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ متوقف می‌شود


بازداشت جیمی لای، موسس روزنامه اپل دیلی، به‌دست یگان امنیت ملی در هنگ‌کنگ در اوت ۲۰۲۰
بازداشت جیمی لای، موسس روزنامه اپل دیلی، به‌دست یگان امنیت ملی در هنگ‌کنگ در اوت ۲۰۲۰

آخرین شماره روزنامه اپل دیلی، تنها بازمانده نشریات حامی جنبش دمکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ، روز پنجشنبه سوم تیرماه منتشر می‌شود.

هیئت مدیره شرکت نِکست مدیا، صاحب امتیاز روزنامه اپل دیلی، روز چهارشنبه دوم تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به دلیل وضعیت حاکم بر هنگ‌کنگ» انتشار نسخه چاپی و آنلاین این روزنامه متوقف می‌شود.

این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که پنج تن از سردبیران و دبیران اجرایی روزنامه اپل دیلی در نتیجه فشارهای دولت چین بازداشت شدند و میلیون‌ها دلار از دارایی‌های این روزنامه مسدود شد.

به باور تحلیلگران و کارشناسان رسانه، چین با هدف سرکوب دگراندیشان و هواداران جنبش دمکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ دست به چنین اقداماتی می‌زند؛ جنبشی که در سال ۲۰۱۹ با تظاهرات گسترده خیابانی آغاز شد.

حکومت چین اما برای مقابله با جنبش دمکراسی‌خواهی بلافاصله با تصویب و اجرای قانونی جدید ذیل عنوان امنیت ملی، شمار قابل توجهی از معترضان و روزنامه‌نگاران را بازداشت کرد و مانع مشارکت هواداران این جنبش در انتخابات محلی هنگ‌کنگ شد.

روزنامه اپل دیلی دو سال پیش از تحویل حاکمیت هنگ کنگ از سوی بریتانیا به چین در سال ۱۹۹۵ به دست جیمی لای، سرمایه‌دار ثروتمند هنگ‌کنگی، تاسیس شد. این روزنامه عامه‌پسند معمولا اخبار مربوط به چهره‌های شناخته‌شده و اشخاص مشهور را منتشر می‌کرد اما در عین حال به گفته سردبیرانش، همواره می‌کوشید تا از معیارها و ارزش‌های غربی حمایت کند.

اپل دیلی رفته‌رفته به یکی از مدافعان آزادی‌های سیاسی و جنبش دمکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ مبدل شد؛ تا جایی‌که در سال‌های اخیر از منتقدان جدی حکومت چین و دولت محلی هنگ کنگ به دلیل سرکوب‌های گسترده بود.

رسانه‌های دیجیتال حامی دمکراسی همچنان در هنگ کنگ به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما اپل دیلی تنها روزنامه چاپی از این دست بود.

همزمان با تعطیلی این روزنامه اولین محاکمه معترضان هنگ‌کنگی بر اساس قانون امنیتی جدید چین برگزار خواهد شد.

پس از بازداشت سردبیران و مدیران این روزنامه و مسدود شدن ۲.۳ میلیون دلار از دارایی‌های آن که هفته پیش روی داد، تعطیلی آن قطعی شد. هیئت مدیره اپل دیلی چند روز پیش در نامه‌ای خطاب به اداره امنیت هنگ‌کنگ خواستار آزاد شدن بخشی از دارایی‌های این روزنامه شد تا بتواند حقوق کارمندانش را پرداخت کند.

سردبیران و اعضای هیئت مدیره این روزنامه به اتهام «همکاری با کشورهای خارجی و به خطر انداختن امنیت ملی» بازداشت شدند. در سرمقاله روز چهارشنبه اپل دیلی، نگرانی در مورد امنیت کارکنان این روزنامه از دلایل اصلی تعطیلی آن عنوان شده است.

پلیس مدعی است که این روزنامه با انتشار دست‌کم ۳۰ مقاله، کشورهای خارجی را به تحریم هنگ‌کنگ تشویق کرده است. دستگيری مسئولان اپل دیلی اولین مورد از اجرای قانون امنیتی جدید چین برای بازداشت روزنامه‌نگاران است.

جیمی لای، موسس روزنامه، طبق قانون امنیتی جدید چین به «تبانی با قدرت‌های خارجی» متهم شده و ‌هم‌اکنون به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۹ در زندان است.

اقدامات دولت چین علیه این روزنامه با واکنش انتقادآمیز آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG