لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

آغاز نشست اوپک در سایه کاهش بهای نفت و نگرانی از سویه اومیکرون


برخی از کارشناسان بازار نفت معتقدند که خطری جدی بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند.
برخی از کارشناسان بازار نفت معتقدند که خطری جدی بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند.

نشست دو روزه اوپک و کشورهای هم‌پیمان از روز چهارشنبه ۱۰ آذر و همزمان با تلاطم در بهای جهانی نفت و نگرانی از پیامدهای اقتصادی شیوع اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا، آغاز شد.

بهای نفت که در ماه اکتبر به ۸۶ دلار در بشکه، یعنی بالاترین نرخ طی سه سال گذشته، رسیده بود طی یک ماه اخیر رو به کاهش داشته و روز سه‌شنبه به حدود ۷۰ دلار رسید.

میزان و سرعت کاهش قیمت نفت در ماه نوامبر از زمان شروع همه‌گیری کرونا تاکنون بی‌سابقه بود و شیوع سویه جدید ویروس نگرانی‌ها در مورد افت مجدد فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت را افزایش داده است.

جلسه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک حوالی ساعت یک بعداز ظهر به وقت گرینویچ آغاز شد. این مذاکرات فردا با حضور نمایندگان کشورهای هم‌پیمان اوپک از جمله روسیه ادامه خواهد یافت. یکی از وزیران شرکت‌کننده در این نشست به خبرگزاری رویترز گفت اوپک فعلاً قصد ندارد در مورد تغییر میزان تولید مذاکره کند.

روسیه و عربستان سعودی، دو تولیدکننده مهم نفت در روزهای اخیر گفتند واکنش فوری به نگرانی‌های اخیر و تغییر در میزان تولید فعلاً ضروری نیست.

خبرگزاری دولتی عراق نیز از قول وزیر نفت این کشور گفت به احتمال فراوان اوپک سطح تولید کنونی خود را در ماه‌های آینده حفظ خواهد کرد.

اعضای اوپک از ماه اکتبر، ۴۰۰ هزار شبکه در روز به میزان تولید خود افزوده‌اند که بخشی از برنامه این سازمان برای افزایش تدریجی تولید و رساندن آن به دوران پیش از همه‌گیری کرونا است.

برخی از کارشناسان بازار نفت معتقدند که خطری جدی بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند و در صورت بازگشت مقررات شهربندان، دست‌کم طی سه تا چهار ماه آینده تقاضای جهانی حدود ۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

حتی پیش از شناسایی اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا، تصمیم آمریکا و چند مصرف‌کننده بزرگ دیگر برای برداشت از نفت ذخیره‌شده با هدف جلوگیری از افزایش قیمت باعث شد اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان سیاست افزایش تولید را مورد بازبینی دقیق‌تری قرار دهند.

در اسناد درونی اوپک که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است پیش‌بینی می‌شود که در صورت استفاده مشتریان بزرگ نفت از ذخایر خود، میزان عرضه به بازار در سه ماه اول سال آینده میلادی حداقل ۳ میلیون بشکه در روز از تقاضای واقعی بیشتر شود.

در گزارش درونی اوپک کاهش میزان تقاضا برای سوخت هواپیما به دلیل اعمال محدودیت در سفرهای هوایی به جنوب قاره آفریقا در نظر گرفته شده و احتمال داده می‌شود که با تشدید محدودیت‌ها مصرف سوخت هواپیما در سایر نقاط جهان از جمله اروپا نیز کاهش یابد.

عامل دیگری که می‌تواند روی میزان تقاضا برای نفت تأثیر بگذارد افزایش نرخ تورم در کشورهای ثروتمند و بزرگ نظیر آمریکا است.

اوپک در بهار سال گذشته و تحت تأثیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا تولید روزانه خود را ده میلیون بشکه که حدود ۱۰ درصد عرضه نفت در بازار جهانی است کاهش داد.

میزان فعلی عرضه نفت توسط اعضای اوپک هنوز هم ۳.۸ میلیون بشکه کمتر از تولید عادی آن قبل از شروع بحران کرونا است.

XS
SM
MD
LG