لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

«تشکر» پزشکیان از حوثی‌های یمن به دلیل «حمایت از فلسطین»


از زمان انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری، موضوع ادامه حمایت از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه مورد تأکید او قرار داشته است
از زمان انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری، موضوع ادامه حمایت از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه مورد تأکید او قرار داشته است

مسعود پزشکیان، برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران، از حوثی‌های یمن به دلیل «حمایت از ملت فلسطین» قدردانی کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، آقای پزشکیان روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه در گفت‌وگوی تلفنی با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی که این جنبش را نمایندگی می‌کند، حمایت رهبر انصارالله، شاخهٔ نظامی حوثی‌های یمن، از فلسطین را تصمیمی«شجاعانه» توصیف کرد.

حوثی‌های یمن که از گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به شمار می‌روند، از چند هفته پس از شروع جنگ در غزه، حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را با شعار «حمایت از مردم فلسطین» آغاز کرد.

ادعای اولیهٔ انصارالله حمله به کشتی‌هایی با مالکیت اسرائیلی یا مرتبط با اسرائیل بود، اما دولت‌های متعددی در جهان گفتند که کشتی‌های آن‌ها نیز هدف قرار گرفته است.

در حملات موشکی و پهپادی به دست‌کم ۷۰ کشتی، چهار خدمه کشته و دو کشتی غرق شده‌اند. حوثی‌ها ماه‌ها است که یک کشتی تجاری را نیز توقیف کرده‌اند.

حمل‌ونقل کالا با کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، که ارزش سالانهٔ این تبادلات دریایی به یک تریلیون دلار می‌رسد، به دلیل حملات حوثی‌ها مختل شده است.

آقای پزشکیان روز ۲۱ تیرماه نیز در ‌نامه‌ای به رئیس دفتر سیاسی حماس، که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند، بار دیگر بر حمایت «همه‌جانبه» جمهوری اسلامی از گروه‌هایی که جمهوری اسلامی آن‌ها را «گروه‌های مقاومت» می‌نامد، تأکید کرد.

او دو روز پیش از آن نیز در پیامی خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان، بر تداوم حمایت از این گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه تأکید کرده بود.

از زمان انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری، موضوع ادامه حمایت از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه مورد تأکید او قرار داشته است.

پیشتر حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، تأکید کرده بود که تغییر رئیس‌جمهور در ایران به معنای تغییر در حمایت ایران از حزب‌الله و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه نیست.

XS
SM
MD
LG