لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

حمله دوباره روسیه به تأسیسات انرژی در غرب و جنوب اوکراین


وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد که روسیه بار دیگر حمله شبانه «گسترده‌ای» به زیرساخت‌های انرژی در غرب و جنوب این کشور انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این وزارتخانه روز شنبه، دوم تیرماه، گفت که طی این حملات که در طول جمعه شب انجام شده تأسیسات اپراتور سیستم انتقال برق در اوکراین که تنها اپراتور خطوط انتقال فشار قوی است در شهرهای زاپوریژیا و لِویو آسیب دیده است.

در جریان این حملات دو کارمند در زاپوریژیا مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

به گفته وزارت انرژی اوکراین، این حمله «هشتمین حمله ترکیبی و گسترده به تأسیسات زیرساخت انرژی» این کشور در سه ماه گذشته بوده است.

پیشتر در روز پنج‌شنبه نیز مقامات اوکراینی اعلام کردند که در «یک حمله بزرگ شبانه» که منجر به زخمی شدن هفت نفر شد زیرساخت‌های انرژی، از جمله یک نیروگاه برق، آسیب دیده‌اند.

شرکت دِتِک DTEK، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی انرژی اوکراین، اعلام کرده که این حملات به یکی از نیروگاه‌های این کشور «آسیب جدی» وارد کرده است.

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، حملات روسیه نیمی از ظرفیت انرژی اوکراین را نابود کرده است.

آقای زلنسکی روز پنج‌شنبه، ۳۱ خرداد، تأکید کرد که تمامی بیمارستان‌ها و مدارس در اوکراین باید «هرچه سریع‌تر» به پَنل‌های خورشیدی مجهز شوند.

او گفت: «ما با تمام توان در تلاش هستیم تا مانع از باج‌گیری روسیه از طریق قطع گرما و برق شویم.»

ارتش روسیه طی چند ماه گذشته بیش از پیش زیرساخت‌های برق اوکراین را هدف قرار داده و به ایستگاه‌های برق حرارتی،‌ برق آبی و دیگر تأسیسات انرژی در این کشور حمله کرده است.

با گذشت بیش از دو سال از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، حملات هدفمند موشکی و پهپادی توان تولید برق اوکراین را فلج کرده، تا آنجا که کی‌یف اخیرا به واردات برق از اتحادیه اروپا و اعمال برنامه خاموشی وادار شد.

مدیرعامل شرکت دتک نیز هشدار داده اگر متحدان غربی اوکراین برای دفاع از شبکه انرژی کمک‌های نظامی نکنند، این کشور در زمستان امسال با یک بحران جدی روبه‌رو خواهد شد.

روسیه مدعی است که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد، اما اذعان کرده که سیستم انرژی اوکراین را یک هدف قانونی برای حمله نظامی می‌داند.

رئیس جمهوری اوکراین بارها از متحدان خود خواسته است برای محافظت از زیرساخت‌های حیاتی این کشور، سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری ارسال کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، به تازگی اعلام کرد که واشینگتن ارسال موشک‌های ضدهوایی به کی‌یف را در اولویت قرار خواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی نیز در پیامی در اپلیکیشن تلگرام از اقدام آمریکا قدردانی کرد.

XS
SM
MD
LG