لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

رویترز: طالبان برای اداره فرودگاه کابل از ترکیه تقاضای کمک کرد


 فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل
فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل

دو مقام دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفتند که طالبان برای اداره فرودگاه کابل پس از خروج نظامیان خارجی در ۳۱ اوت از این کشور تقاضای کمک فنی کرده ولی درعين تاکيد کرده که نظاميان ترکيه نيز بايد در مهلت تعيين شده از افغانستان خارج شوند. است.

به گفته یکی از این مقام‌ها با توجه به تصمیم دولت ترکیه برای خارج کردن نیروهای خود تا پایان ماه اوت درخواست طالبان برای به عهده گرفتن این ماموریت خطرناک دولت ترکیه را در برابر تصمیم دشواری قرار داده است.

نظامیان ترکیه بخشی از نیروهای ناتو در افغانستان بودند و هنوز هم صدها نفر از نیروهای این کشور در فرودگاه کابل مستقرند. ولی به گفته مقامات ترکیه این نیروها آماده‌اند تا در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند.

دولت ترکیه در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده بود که درصورت درخواست از این کشور حاضر است حضور نظامی در فرودگاه کابل را ادامه دهد. پس از تصرف قدرت توسط طالبان، ترکیه باری دیگر پیشنهاد ارائه کمک های امنیتی و فنی در فرودگاه کابل را مطرح کرد.

یک مقام ارشد دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت:«طالبان برای اداره فرودگاه کابل تقاضای کمک فنی کرده است. ولی تاکید این گروه بر خروج تمامی نظامیان ما از افغانستان مشارکت در چنین ماموریتی را پیچیده می کند.»

این مقام که حاضر نشد نامش درگزارش ذکر شود افزود:«تضمین امنیت کارکنان فنی ما بدون حفاظت نیروهای مسلح ترکیه کار خطرناکی است.»

به گفته او مذاکره با طالبان در این مورد ادامه دارد و همزمان تدارک لازم برای خروج تمامی نیروهای ترکيه از کابل انجام شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت ترکیه ارائه کمک‌های فنی برای اداره فرودگاه کابل بدون تداوم حضور نظامی این کشور را خواهد پذیرفت یا نه.

یک مقام دیگر دولت ترکیه گفت تصمیم در این زمینه تا روز ۳۱ اوت که مهلت نهایی خروج نظامیان خارجی از افغانستان است، اتخاذ خواهد شد.

ادامه فعالیت فرودگاه کابل پس از خروج نظامیان خارجی نه فقط از نظر ارتباط افغانستان با خارج بلکه برای تداوم انتقال کمک های بشردوستانه به این کشور حیاتی است.

مسئول برنامه جهانی غذا در افغانستان هفته گذشته گفت:«فرودگاه کابل شریان حیاتی کمک های بشردوستانه به افغانستان است.»

دولت ترکیه از آنچه که موضع گیری‌های معتدل طالبان در روزهای پس از تصرف کابل توصیف می کند استقبال کرده و گفته است که پس از تشکیل حکومت جدید آماده است با طالبان رابطه برقرار کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز روز سه‌شنبه گفت:«ما خواهان برقراری روابط خوبی با دولت و ملت مسلمان ترکیه هستیم. اما در مورد نظامیان ترکیه، دیگر به حضور آنها در کشور خود نیاز نداریم و پس از پایان عملیات تخلیه، امنیت فرودگاه کابل را خودمان به دست خواهیم گرفت.»

ترکیه در چارچوب ماموریت نظامی ناتو در افغانستان مسئول حفاظت از فرودگاه کابل بود و نیروهای این کشور در عملیات تخلیه شهروندان خارجی و افغان طی ده روز اخیر مشارکت کرده اند.

دولت آمریکا اعلام کرده که برای ادامه فعالیت فرودگاه کابل در آینده با کشورهای متحدش در منطقه و گروه طالبان مشغول مذاکره است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت:«یک کشور فعال، یک اقتصاد فعال و حکومتی که بخواهد با جهان رابطه داشته باشد به یک فرودگاه تجاری فعال نیاز دارد.»

او افزود:«ما در این مورد مشخص با طالبان مشغول مذاکره هستیم. آنها نیز به صراحت گفته اند که خواهان یک فرودگاه تجاری فعال هستند.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG