لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

در تیراندازی طالبان به تظاهرکنندگان، چندین نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند


از افراد طالبان در جلال‌آباد. شهر جلال‌آباد با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق کابل قرار دارد
از افراد طالبان در جلال‌آباد. شهر جلال‌آباد با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق کابل قرار دارد

خبرگزاری‌ها به نقل از شاهدان عینی از کشته‌شدن دست‌کم سه نفر در تظاهرات علیه طالبان در شهر جلال‌آباد افغانستان خبر می‌دهند.

دو شاهد عینی و یک مقام پیشین پلیس به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در تیراندازی نیروهای طالبان به تجمع‌کنندگان، ده‌ها تن نیز زخمی شده‌اند.

معترضان روز چهارشنبه ۲۷ مرداد در دو شهر جلال‌آباد و خوست در اعتراض به پایین‌کشیدن پرچم رسمی افغانستان از سوی گروه طالبان، تجمع و تظاهرات کردند.

تصاویر شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شماری از تجمع‌کنندگان، با پایین‌کشیدن پرچم شبه‌نظامیان طالبان، بار دیگر پرچم ملی افغانستان را در میدانی در جلال‌آباد به اهتزاز درآوردند.

گروه طالبان که پیش از این وعده صلح داده بود و مدعی شده بود که قصد انتقام‌کشی ندارد، هنوز به خبر شلیک نیروهای خود به سوی این معترضان، واکنشی نشان نداده است.

نیروهای طالبان روز یکشنبه ۲۴ مرداد، بدون درگیری، شهر جلال‌آباد مرکز ولایت (استان) ننگرهار را تصرف کرده بودند.

یک شهروند در جلال‌آباد پس از تصرف این شهر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که «صبح از خواب بیدار شدیم و شاهد افراشته شدن پرچم‌های طالبان برفراز ساختمان بودیم.»

بنابر گزارش‌ها، از فرودگاه کابل نیز خبر می‌رسد که وضعیت در آنجا همچنان ناآرام است و شمار زیادی از مردم در حضور نیروهای مسلح طالبان سعی در فرار از کشور از طریق این فرودگاه را دارند.

یک روز پیش از این نیز روزنامه «۸ صبح» افغانستان خبر داد که شماری از فعالان زن با راه‌اندازی یک راهپیمایی در شهر کابل، خواستار حفظ حقوق زنان، از جمله حق کار، تحصیل و مشارکت سیاسی‌شان در حکومت آینده شدند.

گروه طالبان در عرض کمتر از یک هفته، همه افغانستان را به تصرف درآورد و در حال حاضر، مشغول تشکیل دولت است.

با سر کار آمدن شورشیان طالبان در افغانستان، محمدرضا نقدی، از فرماندهان سپاه پاسداران روز چهارشنبه از «سقوط دولت کابل» استقبال کرد و یک روز پیش از او نیز مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، با انتشار پیامی در حمایت از طالبان، پیروزی آنان در افغانستان را «قابل تبریک و تهنیت» دانست و گفت که «نباید به تبلیغات سوء و یک‌طرفه» علیه طالبان توجه کرد.

پس از خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان از این کشور و تسلط کامل طالبان، کشورهای غربی نیز روند خارج کردن دیپلمات‌ها و غیرنظامیان خود و تخلیه امکان دیپلماتیک را افزایش داده‌اند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، ملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران و بنیان‌گذاران آنها برای نخستین‌‌بار در بیش از ۱۰ سال به افغانستان بازگشت.

یک مقام این گروه شبه‌نظامی گفته برخلاف گذشته که آنها مخفیانه زندگی می‌کردند، این‌بار رهبران خود را به جهان نشان خواهند داد.

این مقام ارشد طالبان که رویترز نامی از وی نبرده، به این خبرگزاری گفته «به آرامی و به تدریج، جهان همه رهبران ما را خواهد دید. دیگر اثری از هیچ رازی وجود نخواهد داشت.»

با این حال همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران افغان که بسیاری از آنها طی دو دهه به نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا کمک کردند، به حرف‌های طالبان باور ندارند و بدنبال ترک کشور هستند.

آن طور که یک مقام امنیتی غربی روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد اعلام کرده، تاکنون بیش از ۲۲۰۰ دیپلمات و غیرنظامی با پروازهای نظامی از افغانستان خارج شده‌اند.

درخواست جهانی برای رعایت حقوق زنان از سوی طالبان

روز چهارشنبه آمریکا، اتحادیه اروپا و ۱۸ کشور دیگر در بیانیه‌ای مشترک از گروه طالبان خواسته‌اند که به حقوق و امنیت زنان افغان احترام بگذارند.

کشورهای امضاکننده این بیانیه نسبت به رعایت حق برخورداری زنان افغان از آزادی، تحصیل و اشتغال ابراز نگرانی کرده و از صاحبان قدرت در افغانستان خواسته‌اند که این حقوق را تضمین کنند. بریتانیا، کانادا، استرالیا، نروژ و سوئیس از دیگر امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

در این بیانیه مشترک آمده است که مردم افغانستان سزاوار برخورداری از امنیت و کرامت بدون اعمال هرگونه تبعیض هستند.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان شماری از نهادهای بین‌المللی و فعالان حقوق زنان نسبت به نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.


با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG