لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

توافق آمریکا و چین برای همکاری در زمینه بحران تغییرات آب‌وهوایی


آمریکا و چین، بزرگترین کشورهای تولید کننده کربن در جهان، موافقت خود را برای همکاری با دیگر کشورها جهت مقابله با بحران تغییرات آب و هوایی اعلام کردند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این توافق در جریان سفر جان کری، نماینده دولت آمریکا در امور اقلیمی به شانگهای چین و دیدار با شی شینهوا، همتای چینی خود به دست آمده است.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است که ایالات متحده و چین متعهد به همکاری با دیگر کشورها برای مقابله با بحران آب و هوا هستند که می‌بایست با جدیت و اضطرار به آن پرداخته شود.

دو کشور همچنین موافقت کرده‌اند که به گفت‌وگوهای دوجانبه برای انجام «اقدامات مشخص» در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بر اساس توافق‌نامه پاریس ادامه دهند.

معاهده اقلیمی پاریس با تلاش‌ دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور امضا شده بود. معاهده اقلیمی پاریس در راستای محدود کردن گرمایش زمین با کاهش تولید دی اکسید کربن و کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی به امضاء رسید.

آمریکا در سال ۲۰۱۷ و با فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از این توافق خارج شده بود ولی جو بایدن، رئيس‌ جمهور کنونی آمریکا، روز چهارشنبه اول بهمن ماه در نخستین ساعات حضور خود در کاخ سفید ۱۷ فرمان اجرایی از جمله دستور بازگشت آمریکا به معاهده اقلیمی پاریس را صادر کرد.

سفر جان کری به شانگهای، بالاترین سطح سفر یک مقام آمریکایی به چین از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه است.

جو بایدن از ۴۰ رهبر جهان از جمله شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای شرکت در اجلاس درباره تغییرات اقلیمی در ۲۲ و ۲۳ آوریل دعوت کرده است.

هنوز مشخص نیست که رئيس‌جمهور چین در این اجلاس مجازی شرکت می‌کند یا خیر.

آسوشیتدپرس می‌گوید، انتظار می‌رود در این اجلاس آمریکا و سایر کشورها اهداف جاه طلبانه و تعهدات تازه‌ای را برای کاهش انتشار کربن اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG