لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

آمریکا «چهار شهرک‌نشین» افراطی اسرائیلی را به‌دلیل حمله به فلسطینی‌ها تحریم‌ می‌کند


یک اجتماع شهرک‌نشین‌های یهودی که شرکت‌کنندگان در آن خواستار ساخت مجدد شهرک‌ها در نوار غزه و شمال کرانه باختری شدند
یک اجتماع شهرک‌نشین‌های یهودی که شرکت‌کنندگان در آن خواستار ساخت مجدد شهرک‌ها در نوار غزه و شمال کرانه باختری شدند

مقامات ایالات متحده می‌گویند این کشور در اقدامی نادر «چهار شهرک‌نشین» افراطی اسرائیلی را به‌دلیل اعمال خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی ساکن کرانهٔ باختری، تحریم می‌‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن‌ یک دستور اجرایی صادر کرد که زمینه را برای اقدام در مورد حملات و «اقدامات تروریستی» در کرانهٔ باختری فراهم می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: «دستور بایدن سیستمی را برای اعمال تحریم‌های مالی و محدودیت‌های صدور روادید علیه افرادی که مشخص شود فلسطینی‌ها را مورد حمله قرار داده، ارعاب کرده یا اموال آن‌ها را تصرف کرده‌اند، ایجاد می‌کند».

او در ادامه گفت: «اقدامات امروز به‌دنبال ارتقای صلح و امنیت برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.»

این اولین تحریم مالی علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی است، اگرچه دولت بایدن قبلاً هم اعلام کرده بود که با صدور روادید برای یهودیان افراطی درگیر در خشونت مخالفت می‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در توضیح این اقدامات جدید به خبرگزاری فرانسه گفت که رئیس‌جمهور ایالات متحده همواره نگرانی خود را با اسرائیل در مورد خشونت از سوی شهرک‌نشینان مطرح کرده است.

این مقام به شرط ناشناس ماندن گفت: «این اقدامات تهدیدی جدی برای صلح، امنیت و ثبات در کرانه باختری، اسرائیل و خاورمیانه است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از اعمال این تحریم‌ها، گفت که «هیچ جایی» برای تحریم‌های آمریکا علیه شهرک‌نشینان در کرانهٔ باختری وجود ندارد.

در بیانیهٔ روز پنج‌شنبه دفتر نتانیاهو با «قانون‌مدار» توصیف شدن اکثر شهرک‌نشیان اسرائیلی، آمده است: «اسرائیل علیه همهٔ قانون‌شکنان در همه‌جا عمل می‌کند، بنابراین جایی برای اقدامات استثنایی در این زمینه وجود ندارد.»

به گزارش گروه حقوق بشری «یش‌دین»، شهرک‌نشینان اسرائیلی در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۰ فلسطینی را کشتند و ده‌ها خانه را در کرانهٔ باختری اشغالی به آتش کشیدند و آن را به «خشونت‌آمیزترین» سال تاریخ حملات شهرک‌نشینان تبدیل کردند.

حدود ۴۹۰هزار شهرک‌نشین در میان تقریباً سه میلیون فلسطینی در کرانه باختری، در شهرک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، زندگی می‌کنند.

بایدن و دیگر مقامات ارشد آمریکایی بارها هشدار داده‌اند که اسرائیل باید برای توقف خشونت توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری دست به اقدام بزند.

از زمان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷، اسرائیل کرانهٔ باختری رود اردن را اشغال کرده است که فلسطینی‌ها آن را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌دانند.

شهرک‌های یهودی که در آن‌جا ساخته شده است توسط اکثر کشورها غیرقانونی تلقی می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG