لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

اتحادیه اروپا پنج فعال راستگرا و سه گروه اسرائیلی را در کرانه باختری تحریم کرد


کودکان در حال قدم زدن در کنار خانه‌های پیش‌ساخته در یک شهرک‌ یهودی‌نشین دز نزدیکی شهر بیت‌الحم در کرانه باختری
کودکان در حال قدم زدن در کنار خانه‌های پیش‌ساخته در یک شهرک‌ یهودی‌نشین دز نزدیکی شهر بیت‌الحم در کرانه باختری

اتحادیه اروپا پنج فعال راستگرای افراطی اسرائیل و سه گروه فعال در کرانه باختری را در ارتباط با خشونت علیه فلسطینیان و جلوگیری از کمک‌رسانی به غزه تحریم کرد.

بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۲۵ تیر اعلام شد، باروخ مرزل، بنتسی گوپشتین، موشه شرویت، تسوی بر یوسف و ایساساخار من به‌ اتهام دست داشتن در خشونت علیه فلسطینیان تحریم شدند.

باروخ مرزل خواهان تصفیه نژادی فلسطینیان است.

بنتسی گوپشتین مؤسس گروه لهاوا است که مظنون به ارتکاب خشونت علیه فلسطینیان است.

آقای شرویت که دارای یک مزرعه به این نام در «بقاع اردن» در نزدیکی کرانه باختری است، به عنوان فردی که به ارتکاب خشونت و تهدید علیه ساکنان فلسطینی در مناطق همجوار مزرعه خود دست زده توصیف شده است.

به‌دنبال حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، فعالیت گروه‌های راست افراطی در شهرک‌نشین‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری علیه فلسطینیان محلی افزایش یافته است.

آقای تسوی بریوسف نیز دارای یک مزرعه و دامداری به نام تسوی در کرانه باختری است. او مظنون است که ساکنان سه روستای فلسطینی اطراف دامداری خود را آزار داده و موجب زخمی شدن شدید چند تن از آن‌ها شده است.

ایساساخار من با قرار دادن چند خانه متحرک پیش‌ساخته در کنار یکدیگر امیدوار به توسعه آن به عنوان یک شهرک اسرائیلی‌نشین در بخش جنوبی حبرون، الخلیل، است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه گروه لهاوا را که از سوی بنتسوی گوپشتین تشکیل شده بود همرا با گروه تساو۹ در فهرست تحریمی خود قرار داد.

گروه تساو۹، ژانویه امسال تشکیل شد و فعالان آن جاده‌ها را به روی کاروان کامیون‌های حامل سوخت و آذوقه که در راه غزه هستند، به نشانه مخالفت با این کمک‌رسانی، مسدود و در این امر اخلال می‌کنند.

آمریکا از مدتی پیش گروه تساو۹ را تحریم کرده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده هفته گذشته سه فرد و پنج گروه اسرائیلی شامل تشکل لهاوا را به عنوان عامل خشونت و بی‌ثباتی در کرانه باختری تحریم کرده بود.

همچنین کانادا ماه گذشته گروه امانا را که در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری فعال است، تحریم کرد و آن را عامل خشونت و برپایی اقامتگاه‌های کوچک شهرک‌نشینی (که با قرار دادن چند خانه متحرک پیش ساخته در کنار یکدیگر برپا می‌شوند) دانست.

تحریم‌های روز دوشنبه اتحادیه اروپا دومین فهرست تحریمی علیه فعالان اسرائیلی در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری است که شمار افراد و گروه‌های تحریمی را به ۱۴ مورد افزایش می‌دهد. مجموعه نخست تحریم‌ها ماه گذشته اعمال شد.

تحریم این دولت‌ها ارتباط مالی و تجاری مستقیم یا غیر مستقیم شهروندان خود با افراد تحریم‌شده را منع می‌کند و تهدیدی برای محاکمه خاطیان احتمالی است. اموال و حساب‌های بانکی احتمالی این افراد و گروه‌ها نیز در کشورهای اتحادیه اروپا مسدود می‌شود. ورود تحریم‌شدگان به خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ممنوع است.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل نگران است که تحریم‌های اعمال‌شده بر نهادها و افراد مرتبط با شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری پس از صدور حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه در ارتباط با غیرقانونی بودن اشغال کرانه باختری، بیشتر شود.

با استفاده از هاآرتص، یدیعوت آحرونوت، اسرائیل‌هیوم و رویترز/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG