لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

غریب‌آبادی: نگرانی‌های جهانی ساختگی است، اما درخواست آژانس را بررسی می‌کنیم


کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی‌های جهانی درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده جمهوری اسلامی را «ساختگی و غیرضروری» نامید.

به گزارش روز جمعه، ۱۵ اسفند، در خبرگزاری فارس، آقای غریب‌آبادی با این حال گفته است که درخواست جدید آژانس برای توضیح ایران درباره این ذرات و فراهم ‌کردن دسترسی آژانس به سایت‌های اعلام‌نشده «در دست بررسی» است.

به گفته وی، بازرسان آژانس «دو بار در طول نیمه دوم سال ۲۰۲۰ فعالیت راستی‌آزمایی میدانی را در مکان مورد نظر انجام دادند. این علاوه بر راستی آزمایی موجودی فیزیکی سالانه می‌باشد که معمولاً در نیمه اول سال انجام می‌شود.»

کاظم غریب‌آبادی با تاکید بر این که «درخواست جدید آژانس در دست بررسی است»، اضافه کرد که «در مورد دو مکان دیگر، آژانس فقط حدود دو ماه است که نتایج تجزیه و تحلیل و سوالات مرتبط را به ایران ارائه کرده است.»

نماینده ایران در آژانس گفت: «این تحلیل‌ها در حال حاضر تحت ارزیابی و بررسی توسط ما با هدف ارائه پاسخ‌های لازم به آژانس است.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد داشتند به ‌دلیل اقدامات ایران در عدول از تعهدات هسته‌ای خود، اعمال محدودیت بر فعالیت بازرسان آژانس و عدم پاسخگویی دربارهٔ منشا اورانیوم کشف شده در دو سایت اعلام نشده، قطعنامه‌ای توبیخی به شورای حکام آژانس ارائه کنند.

با این حال اعلام شد که این سه کشور از این تصمیم خود منصرف شده‌اند و آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود وارد تعامل دیپلماتیک شود.

انصراف کشورهای دخیل در برجام پس از آن اتفاق افتاد که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت ایران در روزهای اخیر، درباره شرکت در گفت‌و‌گوهای غیررسمی با آمریکا و اروپا درباره توافق برجام «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» ارسال کرده است.

از جمله اوایل هفته جاری، گزارشی در روزنامه «وطن امروز» منتشر شد مبنی بر این‌که تهران تولید فلز اورانیومی را به دستور حسن روحانی «به‌ طور موقت متوقف کرده است»، گزارشی که دولت روحانی صحت آن را رد نکرده است.

وزارت خارجه ایران از انصراف کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران استقبال کرده‌ است.

با این حال آقای غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس، در اظهارات تازه خود به «مطرح کردن نگرانی‌های ساختگی و بزرگ‌نمایی غیرضروری و نامتناسب چند موضوع ادعایی که با فعالیت‌های جاری هسته‌ای نیز ارتباطی ندارند و از هیچ فوریتی نیز برخوردار نیستند» اشاره کرده است.

وی هشدار داد که در شرایطی که «ایران هنوز با آژانس با هدف حل و فصل آنها در حال تعامل است»، طرح این موضوعات «هیچ ثمری به جز ایجاد مشکلات جدید ندارد.‎»

این در حالی است که به گفته رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس انرژی اتمی، در روز پنج‌شنبه ابراز نگرانی جهانی و ضرورت تشکیل جلسه فنی از این جهت است که ایران به مسائل اساسی به طور روشن و قانع‌کننده پاسخ نداده است.

دولت جو بایدن از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و پیش از این به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور در نشستی با نمایندگان ایران اعلام آمادگی کرده بود. اما ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، مگر این‌که ابتدا آمریکا تضمین دهد که بعد از اجلاس، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان طرف‌های غربی باقی‌مانده در توافق هسته‌ای با ایران هستند، توافقی که دولت پیشین آمریکا از آن خارج شد و دولت جدید این کشور برای بازگشت به آن ابراز تمایل کرده است.

در راه این بازگشت، آمریکا خواهان آن شده که ایران اول از عدول از تعهدات برجامی خود دست بکشد اما تهران، در مقابل، خواستار آن شده که اول آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.

با استفاده از گزارش‌های فارس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG