لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما در آستانه قطعی؛ رئیس برون‌مرزی دولت را متهم کرد


پیمان جبلی
پیمان جبلی

سه هفته پس از قطع پخش ماهواره‌ای شبکه الکوثر ایران، رئیس برون‌مرزی صداوسیمای ایران از قطع شدن پخش رادیو دری این سازمان در افغانستان و احتمال قطع ماهواره‌ای چند شبکه تلویزیونی دیگر «به دلیل انباشت بدهی» خبر داد.

او همچنین مسئولان دولتی را به «بی‌توجهی تعمدی برای فشار آوردن به صداوسیما» متهم کرد.

پیمان جبلی، رئیس برون‌مرزی صداوسیما، در مصاحبه‌ای که خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد، منتشر کرد گفت به دلیل «عدم تخصیص ارز، قادر به پرداخت بدهی‌های ایستگاه‌های پخش رله نبودیم و رادیو دری پس از ۴۰ سال فعالیت در کابل و برخی ایالت‌های دیگر افغانستان قطع شد».

این مقام ارشد صداوسیما همچنین گفت احتمال دارد «طی روزها و هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس‌تی‌وی، العالم، آی‌فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف شوند».

او در ادامه این «شبهه» را مطرح کرد که دولت حسن روحانی عمدا از اختصاص بودجه به این شبکه‌ها سر باز زده است.

آقای جبلی گفت: «شبهه‌ای که در ذهن ما بود که چه بسا این بی‌توجهی تعمدی باشد و شائبه این‌که اهداف دیگری در نظر هست که با قطع شبکه‌های بین‌المللی بر سازمان صداوسیما فشار وارد شود، روزبه‌روز در حال پررنگ‌تر شدن است.»

رئیس برون‌مرزی صداوسیما هیچ توضیحی درباره میزان دقیق بدهی‌های ارزی صداوسیما و نیز «اهداف مسئولان مربوط» نداد، اما گفت: «ما فکر می‌کردیم که بعد از عملی شدن قطع شبکه الکوثر توجهی به این مشکل بشود.»


پیمان جبلی روز ۳۱ اردیبهشت ماه، دلیل قطع پخش شبکه الکوثر از ماهواره یوتل‌ست را «انباشت بدهی‌های ارزی و سهل‌انگاری برخی دستگاه‌های تصمیم‌گیر در پرداخت سهمیه ارزی» عنوان کرده بود.

پس از آن، سازمان برنامه و بودجه با انتشار اسنادی از تخصیص صد درصدی بودجه ارزی صداوسیما در سال‌ ۹۸ خبر داد و برخی خبرگزاری‌ها از جمله برنا و ایسنا در قالب گزارش‌هایی ادعاهای رئیس برون‌مرزی صداوسیما را به‌تفصیل رد کردند.

خبرگزاری برنا با بررسی بودجه صداوسیما و نیز «پرداخت‌های فوق‌العاده ارزی» به این سازمان نوشت: «کدام سوء‌تدبیر موجب شده سازمان صداوسیما برای فعالیت‌های جاری سازمان نیاز به بودجه فوق‌العاده خارج از ضوابط داشته باشد؟»

آقای جبلی در مصاحبه امروز خود ادعا کرد علی‌رغم پیگیری‌های پنج ماه گذشته برای دریافت سهمیه ارزی، «حتی یک دلار، یک یورو، یک درهم، یک دینار و... ارز بابت آن سهمیه و بابت گردش کاری که تمام مراحل قانونی آن هم انجام شده، به صداوسیما داده نشده است».

پیش از آن، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که ارز موجود در صندوق توسعه ملی، ین ژاپن یا یوان چین و روپیه هند یا امثال آن است، اما صداوسیما مثلاً دلار یا یورو می‌خواهد که شاید نباشد و بانک مرکزی باید آن را تبدیل کند و در اختیارشان بگذارد.

در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت و تشدید تحریم‌های ایالات متحده، دولت ایران در فروش نفت و تأمین بودجه برای دستگاه‌های عمومی و دولتی با مشکلات فراوان مواجه شده است.

گزارش دقیقی از تخصیص صندوق توسعه ملی به صداوسیما در سال ۹۸ منتشر نشده، اما بر اساس گزارش سال ۹۷، با توجه به جهش ارزی این سال، دولت ۱۶۰ درصد اعتبارات مقرر، یعنی ۶۰ درصد مازاد بر قانون بودجه، را به این سازمان تخصیص داد.

با این حساب، اعتبار پیش‌بینی‌شده برای صداوسیما از قانون بودجه سال ۱۳۹۷ برابر با ۸۷۵ میلیارد تومان و اعتبار دریافتی صداوسیما حدود ۱۴۷۰ میلیارد تومان بود.

XS
SM
MD
LG