لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

اسرائیل از برنامه خود برای «دو برابر کردن» تعداد شهرک‌نشین‌ها در بلندی‌های جولان خبر داد


یک تابلوی نصب شده در بلندی‌های جولان
یک تابلوی نصب شده در بلندی‌های جولان

نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‍شنبه پنجم دی از برنامه دولت خود برای دو برابر کردن شمار شهرک‌نشین‌ها در بلندی‌های جولان خبر داد.

نفتالی بنت اظهار داشت که این هدف با یک طرح چند صد میلیون دلاری و برای تحکیم بیشتر تسلط اسرائیل بر جولان محقق خواهد شد.

به گفته او، سرمایه‌گذاری جدید در منطقه پس از آن اجرایی می‌شود که دولت پیشین آمریکا در زمان دونالد ترامپ «حاکمیت اسرائیل» بر این سرزمین‌ها را «به رسمیت شناخت» و دولت جو بایدن نیز اعلام کرده که این تصمیم را به چالش نخواهد کشید.

آقای بنت در نشست هیات دولت خود، که در رویدادی کم‌سابقه در ارتفاعات جولان برگزار شد، گفت: «این فرصتی برای ما و فرصتی برای بلندی‌های گولان (جولان) است و پس از سال‌های طولانی که طرح‌هایی برای وسیع‌تر کردن منطقه اجرا نشده است، اکنون با گسترش شهرک‌ها و دو برابر کردن ساکنین آن، حاکمیت اسرائیل بر این منطقه مستحکم خواهد شد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در صورتی که این طرح اجرا شود شمار ساکنان ارتفاعات جولان تا سال ۲۰۳۰ میلادی، دو برابر خواهد شد.

برای احداث ۷۳۰۰ خانه و زیربناهای لازم مانند جاده، تاسیسات بهداشتی و آموزشی، یک میلیارد «شکل»، معادل ۳۲۰ میلیون دلار، اختصاص یافته است.

نخست‌وزیر اسرائیل این را نیز گفت که جنگ سوریه طرح کنترل اسرائیل بر این سرزمین‌ها را برای متحدان بین‌المللی، «قابل قبول‎تر» کرد زیرا آن‌ها پی بردند که جایگزین آن، «بسیار بدتر» خواهد بود.

اسرائیل در ۵۴ سال تسلط خود بر بخش‌های وسیعی از ارتفاعات جولان، تاکید دارد که ادامه وضعیت جاری، از نظر راهبردی برای حاکمیت اسرائیل حائز اهمیت است.

در سال‌های اخیر که اسرائیل آشکارا با احتمال تثبیت حضور نظامی ایران و متحدینش در سوریه مقابله می‌کند، بسیار از دولتمردان و فرماندهان نظامی اسرائیلی گفته‌اند که اگر در مذاکرات دهه‌های پیش با سوریه از سراسر جولان یا بخشی از آن به خاطر صلح با سوریه عقب‌نشینی شده بود، اکنون اسرائیل با مخاطرات امنیتی بزرگ‌تری روبرو بود.

در حالی‌که ده‌ها هزار اسرائیلی برای زندگی در شهرک‌های ساخته شده در پنج دهه اخیر در جولان از امتیازات بسیاری برخوردار شده‌اند، بخش بزرگی از اعراب دروزی ساکن جولان که زیر حاکمیت اسرائیل درآمده‌اند، هنوز این حاکمیت را قبول نکرده و با آن مقابله می‌کنند.

این بخش از اعراب دروزی خواهان استرداد این زمین‌ها و قرار گرفتن دوباره در زیر حاکمیت سوریه هستند.

با این حال، اعراب دروزی ساکن جولان از مزایای مالی صنعت قوی گردشگری در این مناطق که اسرائیل آن را توسعه داده و سالانه پذیرای صدها هزار نفر است، بهره‌مند می‌شوند.

اسرائیل غیر از صنعت توریسم، بازرگانی و کشاورزی مدرن در جولان را نیز رونق داده که باعث تفاوتی بزرگ میان زندگی در مناطق زیر حاکمیت اسرائیل با بخش فقیرنشین جولان در زیر حاکمیت سوریه شده است.

دونالد ترامپ به تازگی در مصاحبه‌هایی با باراک راوید، یک گزارشگر اسرائیلی که کتابی در باره «پیمان‌های صلح ابراهیم» نوشته، گفته است که او با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان، به بقای بنیامین نتانیاهو در صحنه سیاست اسرائیل کمک شایانی کرد.

آقای ترامپ گفته که اقدام او در پذیرش حاکمیت اسرائیل بر جولان، ارزش «یک معامله ده میلیارد دلاری» را داشت.

با این حال، غیر از آمریکا، هیچ‌یک دیگر از حامیان اسرائیل در غرب «حاکمیت اسرائیل» بر جولان را به رسمیت نشناخته‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با وجود آن‌که گفته بود دولت جو بایدن آماده بازبینی سیاست زمان دونالد ترامپ در مورد بلندی‌های جولان است، اما افزوده که «فارغ از وضعیت حقوقی» این مناطق، شرایط جاری که اسرائیل بخشی از این ارتفاعات را در کنترل خود دارد، باید ادامه یابد مگر آن‌که زمانی دیگر هیچ تهدیدی از سوریه و عوامل بازیگر در سوریه، متوجه اسرائیل نشود.

اسرائیل از سال ۱۹۸۲ جولان را رسما به خاک خود منضم کرده و تاکید دارد که در هیچ شرایطی از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG