لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

يورش هواداران مقتدی صدر به معترضان عراقی در شهر ناصريه شش کشته به جا گذاشت


تصویری آرشیوی از هواداران مقتدا صدر
تصویری آرشیوی از هواداران مقتدا صدر

درگیری میان حامیان مقتدی صدر و معترضان دولت عراق در شهر ناصریه عراق در روز جمعه منجر به کشته ‌شدن شش نفر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این درگیری‌ها که روز جمعه،‌ هفتم آذر، رخ داد، حامیان مقتدی صدر با حمله به میدان مرکزی شهر ناصریه و تلاش برای بیرون راندن مخالفان دولت از این میدان، به سوی آنها شلیک کرده‌اند که منجر به کشته شدن ۶ نفر و زخمی‌ شدن ۶۰ نفر شد.

مخالفان دولت عراق در شهر ناصریه در طول یک ‌سال گذشته هر هفته پس از نماز جمعه اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی می‌کنند.

روز گذشته اما حامیان مقتدی صدر نیز برای اعلام حمایت از او و اعتراض به فساد در برخی شهرهای عراق اقدام به سازماندهی تظاهرات کرده بودند.

بر اساس این گزارش، در شهر ناصریه عراق حامیان مقتدی صدر پس از برگزاری این تظاهرات به سمت میدان مرکزی شهر که محل تجمع مخالفان دولت بود، حرکت کردند تا این گروه را از میدان بیرون برانند و این اقدام منجر به درگیری بین دو طرف شد.

یکی از شاهدان درگیری‌ها به خبرگزاری رویترز گفته است تیراندازی طرفداران مقتدی صدر و پرتاب بمب‌های آتش‌زا به سوی چادرهای معترضان باعثِ شروع درگیری شد.

مقتدی صدر که رهبر بزرگترین ائتلاف سیاسی در مجلس عراق است اعلام کرده که جنبش تحت رهبری او در انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست خواهد آورد.

مقتدی صدر که همواره یکی از مخالفان سرسخت حضور آمریکا در عراق بوده در سال‌های اخیر از ایران فاصله گرفته و با نفوذ تهران در سیاست عراق مخالف است.

مصطفی الکاظمی که اردیبهشت امسال به مقام نخست وزیری عراق رسید وعده داده که برگزاری انتخابات پارلمانی در پاسخ به نارضایتی‌های مردم و مطالبات طرفداران دمکراسی برگزار می‌شود.

آقای الکاظمی در واکنش به حوادث رخ‌داده در ناصریه دستور به برکناری رئيس پلیس استان ذی‌قار داده و گفته است که مجوز‌های حمل سلاح را لغو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG