لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

آمریکا هفت مقام چینی را به اتهام سرکوب دمکراسی در هنگ کنگ تحریم کرد


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که این مقامات چینی هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های پکن را بازداشت کرده‌اند
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که این مقامات چینی هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های پکن را بازداشت کرده‌اند

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۵ تیر هفت مقام چینی را به اتهام مشارکت در سرکوب دمکراسی در هنگ کنگ تحریم کرد. این هفت نفر از مقامات ارشد حکومت چین در اداره امور محلی هنگ کنگ هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا همزمان با اعلام خبر تحریم‌های جدید گفت مقامات حکومت چین طی یک سال گذشته به طور سیستماتیک نهادهای دمکراتیک در هنگ کنگ را تضعیف کرده، انتخابات محلی را به تعویق انداخته، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس محلی هنگ کنگ را رد صلاحیت کرده و هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های پکن را بازداشت کرده‌اند.

آقای بلینکن در بیانیه‌ای افزود: «این اقدام واکنش ما به سرکوب مطالبات دمکراتیک مردم هنگ کنگ توسط حکومت چین است. با وضع این تحریم‌ها اعلام می‌کنیم که ایالات متحده همواره در کنار مردم هنگ کنگ خواهد ایستاد.»

وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای که همزمان با وضع تحریم‌های جدید منتشر شد به نسخه روزآمد شده توصیه‌های نهادهای دولتی آمریکا از جمله وزارت خارجه، وزارت تجارت و وزارت امنیت میهن در مورد تاثیر قانون امنیتی جدید چین بر فعالیت موسسات مالی و تجاری بین المللی در هنگ کنگ اشاره کرد.

در این توصیه‌ها هشدار داده می‌شود که حکومت چین ممکن است کنترل اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به مشتریان شرکت‌های خارجی را تشدید کند. علاوه بر این، شرکت‌های خارجی فعال در هنگ کنگ در صورت معامله با افراد و نهادهای تحریم شده ممکن است توسط آمریکا مجازات شوند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در ژوئیه سال گذشته موقعیت تجاری ویژه هنگ کنگ در قوانین آمریکا را لغو کرد.

آمریکا طی یک سال اخیر گروه دیگری از مقامات محلی هنگ کنگ از جمله کری لام، رییس دولت محلی و تعدادی از مقامات انتظامی این ناحیه را به دلیل سرکوب آزادی‌های سیاسی تحریم کرده است.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفت چین تعهد خود به توافق سال ۱۹۹۷مربوط به بازگرداندن حاکمیت هنگ کنگ به پکن را نقض کرده است.

چین با امضای این توافق با بریتانیا، قدرت استعماری سابق هنگ کنگ، تعهد داده بود که قانون اساسی، خودمختاری و استقلال نهادهای محلی از جمله دستگاه قضایی را به رسمیت بشناسد. ولی با تصویب قانون امنیتی جدید چین در سال گذشته بخش زیادی از اختیارات محلی هنگ کنگ به خصوص در زمینه قضایی و انتظامی نقض شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG