لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

اداره هواشناسی آمریکا: ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاريخ بود


اداره هواشناسی فدرال آمریکا اعلام کرده است که ژوئیه امسال نه تنها گرمترین ژوئیه بلکه گرمترین ماهی بوده است که از ۱۴۲ سال پیش تاکنون ثبت شده است.

بر اساس گزارش این اداره که به تازگی منتشر شده است، شواهد علمی نشان می‌دهد که ترکیب دمای سطح زمین و آب‌های اقیانوس ها در ماه ژوئیه امسال حدود یک صدم درجه سانتی گراد بالاتر از میانگین همین شاخص در طول قرن بیستم بوده است.

رکورد قبلی گرمای تابستان مربوط به ژوئیه سال‌های ۲۰۱۶ و پس از آن ژوئیه سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بود و اداره هواشناسی آمریکا آن را «نشانه دیگری از روند نگران کننده تغییرات اقلیمی زمین در سراسر جهان» دانسته است.

براساس شواهدی که این اداره جمع آوری کرده دمای هوا در نیمکره شمالی در ماه ژوئیه امسال حدود ۱.۵ درجه سانتی گراد از دمای میانگین این فصل از سال بالاتر بود و رکورد گرما در این بخش از کره زمین که مربوط به تابستان سال ۲۰۲۰ بود را شکسته است.

در آسیا نیز گرمای ماه ژوئیه امسال رکوردهای قبلی را شکسته و اروپا دومین ژوئیه گرم در تاریخ هواشناسی این قاره را ثبت کرده است.

اداره هواشناسی آمریکا می گوید با توجه به گرمای بی سابقه در ژوئیه امسال به احتمال فراوان سال ۲۰۲۱ یکی از گرم‌ترین سال‌ها از زمان آغاز ثبت داده های هواشناسی در ۱۴۲ سال پیش خواهد بود.

قبل از انتشار بیانیه این نهاد هشدارهای دیگری در مورد گرمای سال جاری میلادی منتشر شده بود.

هفته گذشته هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی، نهاد مسئول پژوهش های علمی زیست محیطی در سازمان ملل، در تازه ترین گزارش خود هشدار داد که دمای کره زمین از انقلاب صنعتی تاکنون حداقل ۱.۱ درجه سانتی گراد افزایش یافته و به احتمال فراوان هدف تعیین شده در معاهده اقلیمی پاریس که کنترل گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتی گراد بالاتر از دوران قبل از انقلاب صنعتی است، تحقق نخواهد یافت.

بر اساس آخرین گزارش سالانه موسسات پژوهشی، در زمینه جلوگیری از تغییرات اقلیمی، از میان ۵۷ کشور در سراسر جهان، ایالات متحده، عربستان سعودی و ایران بدترین عملکرد را دارند.

این گزارش که از سال ۲۰۰۵ و به‌طور سالانه توسط سه مؤسسه پژوهشی در زمینه محیط زیست و تغییرات جوی زمین تهیه می‌شود، شاخص میزان تولید گازهای آلاینده در ۵۷ کشور جهان را بررسی می‌کند، سال گذشته عملکرد دولت آمریکا را «فاجعه‌بار» توصیف کرده بود.

ایران نیز که هفتمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است در این گزارش در قعر جدول عملکرد مبارزه با گرمایش زمین جای دارد.

در روزهای اخیر درجه حرارت در بخش گسترده ای از مناطق جنوبی اروپا و آمریکای شمالی به رکوردهای بی سابقه ای رسیده است. در جنوب ایتالیا دمای نزدیک به ۴۹ درجه و در بخشی هایی از غرب کانادا دمای بالاتر از ۴۹ درجه ثبت شده است.

گرمایش جو زمین پیامدهای متعددی به دنبال داشته است، از جمله اینکه براساس پژوهش جدیدی که نتایج آن روز ۲۵ اسفند سال گذشته در نشریه علمی «نیچر جئوساینس» منتشر شد، خشکسالی پنج تابستان اخیر در اروپا، شدیدترین دوره خشکسالی از دو هزار و ۱۱۰ سال پیش بوده است که برای زیست‌بوم و کشاورزی در این قاره یک خطر جدی محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG