لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

شمار زائران ایرانیِ جان‌باخته در مراسم حج به ۲۴ نفر رسید


تصویری از افرادِ بدحال در مراسم حج ۲۰۲۴ در عربستان
تصویری از افرادِ بدحال در مراسم حج ۲۰۲۴ در عربستان

یک مقام هلال احمر ایران از افزایش شمار زائران ایرانیِ جان باخته در مراسم حج امسال به ۲۴ نفر خبر داد.

علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران، روز شنبه، ۹ تیرماه همچنین گفت که ۶۶ زائر ایرانیِ بدحال نیز برای ادامه روند درمان به ایران بازگردانده شده‌اند.

آخرین آمار رسمی که رسانه‌های ایران در ابتدای تیرماه منتشر کرده بودند نشان می‌داد که از ابتدای حج تمتع تا پایان جمعه اول تیرماه ۱۴۰۲، در مجموع ۱۷ زائر که از ایران به عربستان رفته بودند جان خود را از دست داده‌اند.

عربستان سعودی تا حدود یک هفته پیش به طور رسمی در مورد مرگ و میرها ابراز نظری نکرده و آماری ارائه نداده بود.

اما روز چهارم تیرماه مقامات سعودی رسما تأیید کردند که در جریان مراسم حج امسال که در گرمای شدید برگزار شد، بیش از ۱۳۰۰ زائر جان خود را از دست دادند که ۸۳ درصد از آنها مجوز رسمی برای انجام حج را نداشتند.

آن‌ طور که دیپلمات‌های عرب به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، علت اصلی مرگ‌ و میر زائران گرمازدگی است و گزارش مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی نشان می‌دهد دمای هوا در مکه امسال تا حدود ۵۲ درجه سانتیگراد نیز بالا رفته است.​

مجوزهای حج بر اساس نظام سهمیه‌ای به کشورها اختصاص داده می‌شود و از طریق قرعه‌کشی به افراد تعلق می‌گیرد.

حتی برای کسانی که می‌توانند مجوز حج را به دست آورند، هزینه‌های سنگین سفر آنها را ترغیب می‌کند تا بدون مجوز به حج بروند، هرچند در صورت دستگیری، خطر بازداشت و اخراج آنها را تهدید می‌کند.

زائران غیرمجاز در بسیاری از موارد به امکاناتی چون چادرهای دارای تهویه مطبوع دسترسی نداشتند.

مقامات سعودی پیش از حج اعلام کردند که صدها هزار زائر غیرمجاز را از مکه بیرون کرده‌اند.

جان‌باختگان افرادی از بیش از ۱۰ کشور، از آمریکا تا اندونزی بوده‌اند که به مراسم حج امسال رفته بودند و آمار آنها توسط این کشورها در حال به‌روزرسانی است.

خبرگزاری فرانسه پیشتر گفته بود که بیش از نیمی از جان‌باختگان از کشور مصر بودند.

نخست‌وزیر مصر به تازگی دستور لغو مجوز ۱۶ شرکت مسافرتی و گردشگری را به دلیل «فرستادن زائران به شکل غیرقانونی به مراسم حج» صادر کرد.

XS
SM
MD
LG